søndag den 28. maj 2017

Skøgernes Danmarkshistorie - Bo Jensen

SKØGERNES DANMARKSHISTORIE er en meget udførlig og interessant gennemgang af prostitution i Danmark gennem tiden.

Jeg vidste ikke hvad jeg skulle forvente af denne bog, ud over det åbenlyse i titlen. Jeg har selvfølgelig - som mange andre danskere, som ikke har direkte kendskab til branchen - en masse fordomme om a) enten den "lykkelige" luder eller b) ofrene.

Umiddelbart kan jeg ikke sige at denne bog har rykket mig, for jeg har længe personligt ment at man burde legalisere prostitution, så man dermed i det mindste kunne forsøge at "rydde op" i branchen. Plus jeg tænker at der må være millioner af skattekroner at hente, men jeg ved ikke hvorfor politikerne har den berøringsangst.

Bogen her har en meget grundig tilgang til emnet. Den belyser de få statistikker der trods alt er om emnet, har udtalelser fra prostituerede gennem tiden, og jeg tror også at det er en vigtig bog, for i mine øjne er det vigtigt at man taler om tingene i stedet for at skubbe tingene ned under de sten, hvor de gemmer sig bedst.
Lidt lige som de problemer der er med islam og terror. Så længe man står i hver sin politisk korrekte lejr og råber ad hinanden, kommer man aldrig ind til tingenes kerne.

For der ER problemer med prostitution, hvilket alverdens udtalelser fra "lykkelige" ludere ikke kan lave om på. Der er ofre for "human traficking", kvinder, der bliver fastholdt i en branche de ikke selv har valgt, unge piger - sågar børn (og jeg kan dårligt få mig selv til at tænke på det her), der tvinges ind i det af skrupelløse mennesker.
Og uanset hvor mange ressourcer politiet sætter ind, så vil det formentlig aldrig blive bedre, før man får skilt tingene ad.

Jeg er helt sikkert for at man legaliserer prostitution som ethvert andet erhverv, sådan at både kunder og sexarbejdere får ordentlige forhold. Det er ikke fair at de ikke kan forsikres eller organiseres. Uden at vide det tænker jeg også at de ville være en uvurderlig kilde af informationer så man kunne blive mere succesfuld til at få stoppet den prostitution der knuser vores hjerter hver gang vi hører om det.
Måske jeg er blind, men jeg kan kun se fordele ved legalisering og orden i branchen. Det vil igen også give mulighed for at få kontakt med dem, der ikke vil være i branchen, for dem er der givetvis også mange af.

Bogen virker ret gennembearbejdet og sandfærdig, men jeg syntes dog der mangler en del om netop human traficking som jeg - uden igen at vide det - tror at der er meget af. Den del bliver slet ikke berørt, og jeg kan ikke tro at det ikke påvirker de frivillige udøvere i branchen eller køberne for den sags skyld.

Derfor har jeg også et gnavende problem med bogen, den virker som en fortaler kun for de frivillige, og ikke for dem, der er tvunget ud i det af enten afhængighedsårsager eller decideret tvang. Og så er det ikke prostitution generelt bogen handler om, men kun de frivillige.

Tak til Forlaget Foxy for anmeldereksemplar.


Forlag: Foxy
Sider: 283
Trykt anmeldereksemplar

Bagsidetekst:
SKØGERNES DANMARKSHISTORIE fortæller om de kvinder, som solgte sex i Danmark 1860-2000.

I 1800-tallet arbejdede de under politikontrol. I mellemkrigstiden blev de erklæret åndssvage og spærret inde på arbejdsanstalter. 
Efter anden verdenskrig var der relativt få kvinder i erhvervet, til gengæld fik de efterhånden lov til at arbejde i fred. Flere og flere bordeller gjorde arbejdet rimeligt trygt. Erhvervet blev umådeligt populært efter 1970, og mange kvinder strømmede til for at prøve at sælge seksuelle ydelser i et par år.
Men statsmagten vil gerne bekæmpe prostitution, og det er forbudt at drive bordeller. Hvorfor? Svaret på det spørgsmål skal findes i historien for mere end 100 år siden.

For at se på købesex med et moderne blik, må vi gøre op med et 100 år gammelt syn på prostitution. Og for at gøre op med historien, må vi kende historien. Derfor denne bog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar