lørdag den 13. maj 2017

45 myter og halve sandheder fra verdenshistorien - Thomas Oldrup

Efter The Circle trængte jeg til noget lettere og kastede mig derefter over "45 myter og halve sandheder fra verdenshistorien".

Den indeholdt fx fakta om paver, David Hasselhoff, stigbøjler, ninjaer, hekseafbrændinger og meget meget mere.

Forfatteren skulle efter sigende have været journalist på "Alt om Historie" et blad som jeg abonnerede på med stor fornøjelse en overgang.

Der var fx et kapitel om ninjaer, som faktisk er et fiktivt begreb, om hvorfor Buddah altid afbildes som en lille buttet fyr, når han egentlig dyrkede askese og om hvor mange hekseafbrændinger der egentlig var.

Lige den har jeg lidt svært ved at tro på, så det skal jeg have tjekket på et tidspunkt, men det bliver ikke lige nu. 

Men bogen virkede generelt velfunderet og -begrundet, så researchen skal nok være i orden.
Det var i hvert fald et underholdende afbræk, og da jeg nu har sat mig for at få læst flere non-fiktion bøger. Man tager ikke skade af at blive klogere og læse bredere. :-)


Forlag: Lindhardt & Ringhof
Sider i trykt form: 174
Hørt som dansk lydbog - 3 timer og 59 minutter - Oplæser: Jakob Sveistrup

Omtale: 
denne bog kastes der på en faktuel, men samtidig underholdende måde lys og klarhed over alle de mere eller mindre hårdnakkede myter og halve sandheder fra verdenshistorien, der er opstået gennem tiden. Bogen kommer omkring de mest alvorlige, spøjse og forundrende myter og spænder vidt fra alvorlige fejlopfattelser til de mere uskyldige, kuriøse og folkelige. Nogle af myterne kan uden de store dikkedarer tilbagevises ellers bekræftes, mens andre mere har karakter af halve sandheder, der kræver en forklaring og nuancering, f.eks.: - Var det græske demokrati overhovedet demokratisk? - Bar middelalderens bødler virkelig sorte hætter? - Døde Kleopatra ved at lade sig bide af en hugorm? - Er prostitution verdens ældste erhverv? Alt dette og mere får man svar på i 45 MYTER OG HALVE SANDHEDER FRA VERDENSHISTORIEN, som er en ny bog af den ene af forfatterne bag 45 MYTER OG HALVE SANDHEDER OM 2. VERDENSKRIG. Et must for alle historieelskere.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar