søndag den 9. april 2017

Harry Potter and the Philosopher's Stone #1 - J. K. Rowling

Er det ude af proportioner at sammenligne Harry Potter og 9/11?

Jeg kan huske hvor jeg var 9/11, og jeg kan faktisk også huske hvor jeg var, da jeg hørte om Harry Potter første gang. Sært, ikke? :-)
Er de to ting sammenlignelige?

Harry Potter var jo også en skelsættende begivenhed på sin vis. Man har måske glemt det nu, men på det tidspunkt var fantasy forbeholdt "nørder", og "almindelige" læsere ville hellere dø end at indrømme at de nød en fantasy i ny og næ. I øvrigt var der heller ikke så meget af det.

Jeg kan huske at jeg var på besøg hos min mor, og over en kop te sad vi og talte om bøger. Hun nævnte en bog, som hun havde fået anbefalet af min moster, om en elleve årig dreng der var magiker og boede under trappen i et kosteskab indtil han blev indkaldt til en magisk skole og lærte at trylle.
Hun købte bogen og da hun havde læst den og stadig ævlede om den, lånte jeg den og læste den.

Og så var jeg solgt.

Pudsigt nok har jeg set filmene mange (!!) gange, men aldrig genlæst bøgerne, men da de nu er dukket op som lydbøger både på dansk og engelsk, blev jeg simpelthen nødt til at gå i gang med dem.
Jeg har valgt den engelske version (indtalt af Stephen Fry), for at høre den på originalsproget, og den er absolut mageløs.

Det irriterer mig lidt at han siger MalfOy i stedet for MAlfoy, og at Voldemorts stemme er lige pibende nok, men bortset fra det er han en fremragende indlæser.

Og jeg elsker stadig historien. Det giver ikke mening at genfortælle det her, for alle kender jo historien (og hvis I ikke gør, så bør I virkelig læse den!). 
Det er en af de bøger, hvor man virkelig ønsker at være med inde i den. Man har den allerstørste lyst til at hoppe ind i den og bare være der.

Denne første del i serien er ofte blevet beskyldt for at være barnlig, og ja, der er nogle litterære greb, som man som oftest ser i børnebøger, men gør det noget? Drengen er 11 år, og det smukke ved denne serie er at både Harry, forfatteren og læseren vokser sammen.

Jeg havde egentlig bare tænkt mig at læse første del her for at sætte er mærke i min Reading Challenge (genlæs en bog, der fik dig til at smile), men øhh ... i skrivende stund er jeg nået til nr. 3 og jeg er ikke sikker på at jeg kan stoppe før jeg er helt færdig. :-)

Harry Potter holder stadig, og vil gøre det længe endnu.


Forlag: Pottermore
Sider: 384
Hørt som engelsk lydbog - 8 timer og 25 minutter - Oplæser: Stephen Fry

Omtale:
'Turning the envelope over, his hand trembling, Harry saw a purple wax seal bearing a coat of arms; a lion, an eagle, a badger and a snake surrounding a large letter 'H'.' Harry Potter has never even heard of Hogwarts when the letters start dropping on the doormat at number four, Privet Drive. Addressed in green ink on yellowish parchment with a purple seal, they are swiftly confiscated by his grisly aunt and uncle. Then, on Harry's eleventh birthday, a great beetle-eyed giant of a man called Rubeus Hagrid bursts in with some astonishing news: Harry Potter is a wizard, and he has a place at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. An incredible adventure is about to begin!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar