lørdag den 15. april 2017

Harry Potter and the Chamber of Secrets 2# - J. K. Rowling

Når man forsøger at gemme sig væk fra virkeligheden, hvad er så bedre end at fordybe sig i Harry Potters forunderlige univers?

Jeg har været meget stresset på mit brødjob på det seneste, og har virkelig haft brug for at slå hjernen fra. Og jeg har fundet ud af at den bedste måde jeg kan gøre det på, er at sætte et par earplugs i og sidde og male i Joanna Basfords fantastiske malebøger.
Når lydbogen går direkte ind i øregangen på den måde, blokerer det for at min hjerne tænker tanker, og det har jeg virkelig haft brug for.

Og som sagt ... Harry Potter er ikke et dårligt valg, når man skal flygte fra virkeligheden. :-)

Gider jeg overhovedet at fortælle hvad bog nr. 2 handler om? Om at døren til "Hemmelighedernes Kammer" er blevet åbnet igen, og at elever findes forstenede rundt omkring i gangene?
Naah, det tror jeg ikke. For selvfølgelig klarer Harry, Ron og Hermione ærterne og redder dagen.

Sjovt, var det i hvilke som helst andre historier, hvor heltene altid fik hjælp i sidste øjeblik og altid klarede sagerne, ville man brokke sig over den mængde af tilfældigheder der får det hele til at gå op i en højere enhed.

Men det gør ikke noget, når det er JK Rowling. Hun kan jo på det nærmeste gå på vandet. :-)

Hvorfor er det så at vi (størstedelen af alle boglæsere) elsker historierne om Harry Potter så højt? Jeg mener ... der er jo nogle forfattergreb i bøgerne (tilsvarende findes i Tolkiens bøger, og der irriterede de mig virkelig), hvori Rowling siger, "senere da Harry ..." og dermed egentlig punkterer al spænding. Men det tilgiver vi hende.
Er det personerne? Altså Harry opfører sig virkelig tåbeligt af og til. Hermione kan virkelig være irriterende, og Ron er altså et fjog af og til.
Men stadig ... vi elsker dem alle tre, og de er så godt et team, at man igen ... bare tilgiver Rowling for hvad der måtte være af fejl.

Jeg kan ikke sætte fingeren på hvad der er så fantastisk ved disse bøger, men det er der. Det er så dragende at man bare ønsker at dykke ned i universet, man ville endda bo der, hvis det var muligt, og det er derfor Rowling ramte en guldåre med sine bøger.
De er bare ... elskelige!

Så jo, jeg synes stadig de er fantastiske!


Forlag: Pottermore
Antal sider i trykt form: 384
Hørt som engelsk lydbog - 9 timer og 42 min - Oplæser: Stephen Fry

Omtale:
'There is a plot, Harry Potter. A plot to make most terrible things happen at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry this year.' Harry Potter's summer has included the worst birthday ever, doomy warnings from a house-elf called Dobby, and rescue from the Dursleys by his friend Ron Weasley in a magical flying car! Back at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry for his second year, Harry hears strange whispers echo through empty corridors - and then the attacks start. Students are found as though turned to stone ... Dobby's sinister predictions seem to be coming true.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar