tirsdag den 7. marts 2017

The Hound of the Baskervilles - Sir Arthur Conan Doyle

En klassiker! Men for gangs skyld en klassiker jeg nød, hvilket jeg ikke plejer at gøre.

Men Sherlock Holmes må man jo bare elske. :-) Den måde han drager sine konklusioner er virkelig skønne og jeg elsker dem.

Denne nok så kendte bog behøver jeg vel ikke engang skrive så meget om, men gør det alligevel. :-)

Den aldrende Sir Baskerville dør af noget der ligner et hjertestop ude på heden ved sin ejendom. Det ligner at han simpelthen er blevet skræmt til døde, og det gamle sagn om en dæmonisk skikkelse i form som en hund blusser frem igen.

Arvingen til landstedet kommer tilbage til England for at overtage stedet, og Sherlock Holmes indvilliger i at hjælpe med at komme til bunds i dette mysterium.

Det her er en klassisk Conan Doyle, underholdende (især når man hører den som engelsk lydbog - oplæst med britisk accent) og spændende, også selv om man jo kender slutningen.

Jeg greb fat i den fordi min Reading Challenge havde et punkt: "A book that's been mentioned in another book", og THE HOUND OF THE BASKERVILLES blev nævnt flere gange i bogen THE CURIOUS INCIDENT OF THE DOG IN THE NIGHT TIME. Linket er at den autistiske dreng i førnævnte historie skal opklare et mord på en hund ganske vist, men drager en del paralleler. 

Det var et hyggeligt gensyn, men den får kun fire hjerter, for jeg kunne ikke helt svinge mig op til den helt store begejstring. Det skyldes jo nok også at man kender historien i forvejen.


Forlag: Naxos Audiobooks
Sider i trykt form: 208
Hørt som engelsk lydbog - 6 timer og 16 minutter - Oplæser: David Thimson.

Omtale:
The award winning Sherlock Holmes narrator David Timson leads us through Conan Doyle’s most famous tale. This extended story brings the archetypal detective to the moors with his friend and biographer Dr Watson to investigate the mystery of a beast terrorising the neighbourhood.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar