lørdag den 18. marts 2017

The 39 steps - John Buchan

Dette var nok det sværeste på årets Reading Challenge for mit vedkommende.
"Read an espionage thriller".
James Bond og den slags agentbøger har aldrig sagt mig noget, det bliver for tørt og kedelig for mig.
Måske er det fordi der ikke er synderligt mange følelser involveret. Et mordmysterie kan jeg relatere til, men agentbøger er bare så ... kedeligt.

Derfor prøvede jeg også at finde den absolut korteste bog i genren jeg kunne. Først prøvede jeg med en Ian Fleming bog, men selv om den kun varede 5 timer, kunne jeg ikke engang klare at høre en halv time, før jeg gik på jagt igen.

Det endte så med at blive denne bog: THE 39 STEPS". Bogen er fra 1915 og skulle efter sigende være den første "mand på flugt" i sin genre, og den er såmænd godt skrevet og underholdende nok, men ih du milde hvor jeg kedede mig.
Jeg hørte den endda på høj hastighed bare for at slippe igennem den.

Den handler om manden Richard Hanney der pludselig finder sin nabo død i sin egen lejlighed. Dagen forinden har naboen fortalt at han er agent og at nogen er efter ham, hvilket gør at Richard formoder at han også er i farezonen for at blive slået ihjel.

Derpå går den vilde jagt helt op til det skotske højland med både politi og fjenden i hælene.

Det er først nu det går op for mig at bogen er over 100 år gammel, og det imponerer mig faktisk, for sproget er helt klart "mere friskt" end andre bøger fra den æra. Det var ikke derfor den kedede mig. Det var simpelthen genren.

Den får 1 hjerte for sproget og 1 hjerte mere for en underholdende hovedperson.


Forlag: Blackstone Audio
Sider i trykt form: 140
Hørt som engelsk lydbog - 3 timer og 52 minutter - Oplæser: Frederick Davidson

Omtale:
Perhaps more than any other book 'The ThirtyNine Steps' has set the pattern for the story of the chase for a wanted man. And, of the many writers who have attempted this kind of thing since Buchan, only a very few, like Graham Greene, have managed to sustain the tension in the same way. The story's extended chase scene inspired Alfred Hitchcock's movie of the same name. Buchan's bestknown thriller introduces his most enduring hero, Richard Hannay who, despite claiming to be an 'ordinary fellow,' is caught up in a dangerous race against a plot to devastate the British war effort. It begins calmly enough with a rather boring trip to London. Returning to his flat, Richard is shocked to find his neighbor dead on the floor with a knife in his back. Near the deceased is a small black notebook containing cryptic notes about the 'thirtynine steps' and a black stone. As the situation escalates, Hannay is mistaken for a secret agent by the police. Now Hannay is running for his life across the Scottish Highlands, thinking his way through narrow escapes while trying to decode the thirtynine steps. With wit and flair, this oldfashioned roller coaster ride proffers soaring suspense with a comic touch.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar