tirsdag den 31. januar 2017

Januar i bøger


















Og så siger de at januar er en lang og dræbende måned. Jeg synes den er fløjet af sted, men det skyldes jo nok også årsregnskab på brødjob og generel travlhed.

Jeg har dog grund til at være stolt af mig selv, for jeg plejer at få kraftige stress-symptomer til årsregnskabet, men i år (for andet år i træk), har jeg ikke haft nogen. Jeg er dygtig, hvis jeg selv skal sige det. :-)

Men til bøgerne. Det er jo det, den her blog handler om. :-)

I januar måned har jeg læst 12 bøger, hvilket er ret godt, selv om flere af dem er ret små.

I denne måned var der 4 anmelderbøger:

Kærlighedens lænker af An-Magritt Wibell Nygaard-Ech. En virkelig trist og hjerteskærende historie om en kvinde, der hænger fast i et ægteskab, hvor hun bliver terroriseret både fysisk og psykisk.
Transformationsmaskinen af Nikolaj Johansen. En hæsblæsende steampunk-historie, hvor jeg dog manglede lidt føling på personerne.
Sille og Hyggenisserne af Laila Lildballe Nebel. En hyggelig og skøn julebog, der dog burde have set en redaktørs erfarne kniv.
Den gule gift af Lise Qvistgaard. En serie af børnebøger, som min datter egentlig skulle have anmeldt, men som hun sprang fra. Underholdende og gode for de små.

Så det var "pligtlæsningen". Alle de andre har jeg valgt ud fra ren og skær lyst. :-)

Jeg startede året med Apocalypse Cow, for hvem kan stå for en ko med bloddryppende mule. ;-) Jeg blev behageligt overrasket og syntes faktisk den var ret underholdende.

Fra bloddryppende køer til en ret fantastisk historie om en PTSD-ramt pige (The problem with forever), der er vant til at være stille som en mus. Da hun mange år efter møder sin barndomsven og beskytter, forelsker hun sig, men det er svært at lade være med at falde ind i sin gamle rolle.
En virkelig smuk og god bog.

På grund af min Reading Challenge har jeg valgt at målrette min læsning lidt, og jeg kastede mig derfor over Rebecca, som udfordringen "en bog der har stået længe på min TBR-liste". En smuk og stemningsfuld klassiker, der som klassikerne ofte gør - kedede mig en smule og bare efterlod mig med en let frustration.

En anden udfordring var at få en bibliotekar til at anbefale en bog, og det endte med Linda Castillos Tvunget til tavshed. En krimi, som jeg faktisk ret godt kunne lide, selv om jeg normalt ikke læser krimier.

Så kastede jeg mig over audio-dramaet Magic Time af Marc Scott Zicree. En lidt tynd historie, men meget effektfuld, fordi den var et audio drama eller som et gammeldags radio-høre-spil med lydeffekter, forskellige skuespillere mm. Ret godt.

Som eneste trykt bog ud over anmelderbøgerne læste jeg også i denne måned 2'eren af Jesper Lindbergs Myter og Mysterier serie. Denne gang handlede den om Bigfoot og Yetien, og jeg var lige så begejstret, som da jeg læste 1'eren i serien. Og jeg vil glæde mig vildt til 3'eren.

Så havde jeg brug for lidt sødt, og kastede mig over Som sendt fra himlen af Cora Carmack. Det er ikke en bog jeg vil huske længe, men de var sød og rar og morsom og underholdende. :-)

Så var det igen tid til en læseudfordring og det skulle være en bog, der bestod af breve. Her endte jeg med The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. En bog som handler om den autistiske Christopher, der vil opklare mordet på en hund. Den bog rørte mig vildt og gik under huden. Meget imponerende.

Og så sluttede jeg måneden med Stephen Kings On Writing (Om at skrive), som jeg genlæser med jævne mellemrum. Det er min bibel. Intet mindre. :-)

Det er svært at kåre månedens bog, da jeg jo storelsker On Writing, men ellers er det tæt løb mellem The Problem with Forever og The Curious Incidient with the Dog in the Night-Time.
Begge bøger gjorde stort indtryk på mig!

Hvad har I læst i januar?




Ingen kommentarer:

Send en kommentar