lørdag den 21. januar 2017

Bigfoot & Yetien - Myster & Mysterier #2 - Jesper W. Lindberg

Jeg er VILD med denne serie. Nærmest latterligt begejstret. 

Som jeg vist skrev i anmeldelsen af bog nr. 1 i serien (Loch Ness uhyret), voksede jeg op med en række bøger, der hver især omhandlede et eller andet mysterie, som fx pyramiderne, Bermudatrekanten o.l.
Og jeg var ganske betaget af dem. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg læste dem.

Og jeg vil vove den påstand at disse bøger af Jesper Lindberg er langt bedre end dem. 

For det første er researchen og analyserne langt mere dybdegående, samtidig med at det er holdt i et sprog hvor selv unge læsere kan være med. 
Og den grundighed hvormed alle aspekter er taget med i bogen er meget imponerende. 
Der er gisninger om motiver til svindelnumre, diskussion af videnskabelige teorier og forfatteren har fundet historier jeg aldrig har hørt om, selv om jeg altid har været en sucker for den slags myter.

Så er der layoutet, som jeg vil kunne blive ved med at lovprise. For det første at det hele (incl. omslaget) har den sort og sortbrune grundfarve, effekten af tapen på forsiden af bogen som får det hele til at virke så autentisk, og hele opsætningen inde i bogen der skifter mellem autentiske billeder og spændende illustrationer om emnet.

Der er en af de bøger man bare har lyst til at namse på, for så hastigt at tørre ens fingeraftryk af de blanke sider. :-)

Jeg havde skyhøje forventninger til denne bog, og jeg blev ikke skuffet.

Tværtimod er barren bare sat endnu højere til den 3. bog i serien, som jeg allerede har stående på hylden. Det er myterne om Jack the Ripper der gennemgås, og jeg glæder mig allerede vildt meget. :-)

Jeg håber der kommer MANGE flere bøger i serien, og jeg håber at der er rigtig mange der får øjnene op for denne fantastiske serie, der burde være et must på alle biblioteker. 

Den får 6 hjerter herfra, for jeg kan ikke finde noget som helst kritisk at udsætte på den. 
(Det skulle da lige være at forfatteren ikke kunne bevise at der virkelig findes en Bigfoot) ;-)

Forlag: Tellerup
Sider: 172
Trykt eksemplar

Bagsidetekst:
I hundredvis af år har folk berettet om at have set et stort abemenneske i den vilde natur.
De finder store fodspor, ukendte dyrehår og hører mystiske hyl om natten.
Nogle er heldige nok til at tage et foto eller filme det ukendte væsen, men det er stadig et af de største mysterier i vor tid.


Nogle kender abemennesket som Bigfoot, andre som Yetien, men kan et sådant væsen overhovedet eksistere.

Myter & Mysterier er en serie af lette fagbøger for større børn om uopklarede mysterier på kanten af myte, overtro og videnskab.
Hver bog i serien undersøger et enkelt emne og stiller spørgsmålet:
Hvor går grænsen mellem fakta og fiktion?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar