søndag den 1. januar 2017

Apocolypse Cow - Michael Logan

Jeg havde aldrig hørt om denne bog, men da jeg så coveret, måtte jeg bare tilføje den til læselisten. 

Hvem kan stå for en ko med røde øjne og blod dryppende fra mulen? :-)

Jeg havde som sådan ikke forventet mig alverden af den, men jeg blev super behageligt overrasket.


Den handler dybest set om at der slipper en virus ud fra et statsejet britisk laboratorium der forsker i biokemisk krigsførelse, og starter i et slagtehus, hvor køerne går amok og ikke bare tramper folk ned, men også æder dem.
Her møder vi Terry, en af bogens 3 hovedpersoner, som er slagteriarbejder, men kun undslipper med nød og næppe.

Virussen muterer videre og er nu ikke længere begrænset til køer, men smitter til alle dyr.
Og når man så tænker over hvor mange dyr der egentlig er i et land i forhold til mennesker, så kan man godt se det skræmmende i det.

Den anden hovedperson er Leslie, en halvgod journalist, der konstant bliver overset på sit arbejde på The Glasgow Journal. En dag bliver hun tvunget til at besvare hendes kollegas telefon, og tippet om den biokemiske krigsførelse lander i hendes skød.

Og til slut den unge, kiksede Geldorf, hvis forældre er hippier og veganere og generelt gør Geldorfs liv til helvede, fordi han ikke må gå i andet end hamptøj. 

Disse tre menneskers (og fleres naturligvis) liv krydses i denne ko-zombie-apokalypse, og jeg synes faktisk at bogen skildrer de forskellige personligheder rigtig godt. Overraskende godt faktisk.
Der hvor jeg stod lidt af, var på humoren. Jeg ved godt at det her var en bog til en Terry Pratchett konkurrence (jeg har endnu ikke kunnet færdiggøre en Pratchett bog), og at humoren derfor er lidt ... men det var ikke alle vittighederne jeg kunne med.
Men mange kunne jeg, og den fik mig til at trække på smilebåndet, så jeg er glad for at jeg kastede mig over den.

Den får 4 ud af 6 stjerner. Specielt fordi den overraskede mig så positivt! :-)

Hov, denne får også mit første kryds på 2017-reading-challengen, da man skulle læse/lytte til en lydbog.



Forlag: Random House
Sider i trykt form: 352
Hørt som engelsk lydbog: 8 timer og 48 minutter - Oplæser Steve Worsley

Omtale:
When scientists with warped imaginations accidentally unleash an experimental bioweapon that transforms Britains animals into sneezing, bloodthirsty zombies with a penchant for pre-dinner sex with their victims, three misfits become the unlikely hope for salvation. Abattoir worker Terry Borders love life is crippled by the stench of death that clings to his skin from his days spent slaughtering cows; teenage vegan Geldof Scabby Peters alternates between scratching furiously at his rash and baiting his overbearing New Age mother; and inept journalist Lesley McBrien struggles forlornly in the shadow of her famous war correspondent father and the star journalist at the Glasgow Tribune. When Britain begins a rapid descent into chaos and ministers cynically attempt to blame al-Qaeda, Lesley stumbles upon proof that the government is behind the outbreak. During her bumbling quest to unveil the truth, she crosses paths with Terry and Geldof, and together they set out to escape a quarantined Britain with the evidence and vital data that could unlock a cure for the virus. Standing in the way are rampaging hordes of animals, a ruthless security agent and an army ready to shoot anybody with a case of the sniffles on the off-chance the virus has mutated. Three losers. Overwhelming odds. A single outcome: the world is screwed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar