mandag den 22. august 2016

To brødre - Ben Elton

Barsk og rørende historisk roman.

Jeg havde ingen forventninger til denne bog overhovedet. Det var min online-læseklub, der smed titlen på bordet, og jeg havde lige afsluttet en bog, så jeg downloadede bare denne og lyttede til den (på engelsk).

Den handler om to drenge, der bliver født en dag i 1920, samme dag som Hitlers Nazist-parti opstår. Den ene jøde og den anden arisk, men de vokser op som tvillingebrødre, da de jødiske forældre Frida og Wolfgang ikke ønsker at drengene skal vide at den ene er adopteret.

Vi følger deres opvækst i tiden mellem de to verdenskrige, hvor Berlin oplever en meget voldelig og vild tid, hvor mord og drab er hverdagskost, men samtidig er det også en tid hvor folk nyder livet med næsten selvmorderisk lyst.

Men langsomt kommer Hitler til magten og jødernes frihed bliver mere og mere indskrænket. Små skridt af gangen, og jøderne spørger sig selv gang på gang; "Hvad kan de snart mere finde på."
Som læser - med bagklogskabens briller - sidder man og råber til personerne at de skal se at komme ud i en fandens fart. Forlad Tyskland. De kan finde på værre ting, der vil ske værre ting. Men personerne lytter selvfølgelig ikke.
Det gjorde datidens jøder jo heller ikke. Og selv om de gerne ville, blev de jo bremset. De kunne måske få udrejsevisa fra de tyske myndigheder, men man glemmer ofte at udlandet ikke ville udstede indrejsevisa.
Det kan godt være at jøderne ikke så faren komme og tog Hitler helt alvorligt, men det gjorde udlandet så sandelig heller ikke.

De to brødre, Otto og Paulus har to veninder. Den lille Silke, hvis mor Frida tog til sig som hushjælp, da hun stod på gaden alene med et spædbarn og den unge jødiske "prinsesse" Dagmar Fischer, datter af en driftig forretningsmand og enearving til hele finansimperiet.
Det er en umage kvartet, men de holder sammen i tykt og tyndt, selv da Silkes nye stedfar er i nazistpartiet og forbyder hende at være sammen med de jødiske drenge og den jødiske pige.

Da det kommer dertil at alle tyskeres stamtræer skal optrævles og deres blod testes, går det op for Frida og Wolfgang at de ikke kan holde hemmeligheden om adoptionen for sig selv. De bliver nødt til at fortælle drengene, at den ene er adopteret og dermed arisk. Hvilket betyder at han ikke længere må bo hos dem.

Sideløbende med alt dette, springer man frem i tiden til 1956, hvor en af brødrene sidder i England og pludselig får et brev fra en i firkløveret og beder ham komme til Østberlin.

Det vil sige at man ved at mindst 2 af firkløveret overlever, men man ved ikke hvem, for identiteter er nemme at overtage i det kaos krigen bringer.

Jeg var meget fanget af denne bog. Jeg var berørt og græd også en enkelt gang, selv om bogen egentlig er skrevet med en distance, der næsten er nødvendig, når man hører om de uhyrligheder der sker.
Jeg havde det til gengæld lidt svært med det "gadedrenge-slang", som forfatteren bruger, når drengene taler sammen eller med andre. Måske især fordi jeg hørte den som lydbog, så lød det nærmest som britiske gadedrenge, men efterhånden glemte jeg det.
Jeg kan se at det bl.a. er det de negative anmeldelser går på. Det og at der er for meget fyld.
Jeg kan godt forstå at nogen vil synes det, men jeg havde slet ikke lyst til at forlade disse mennesker.

Der var dog enkelte personer, som jeg blev mere og mere sur på efterhånden; Frida fx, som jeg storelskede i begyndelsen, men som irriterede mig mere og mere mod slutningen. Og Dagmar, som generelt bare var en egoistisk forkælet prinsesse. Omvendt forstår jeg fuldt ud de beslutninger de tog, set ud fra den tid, hvori de blev truffet.

Jeg glæder mig til at diskutere den i online-læse-klubben. :-)

Jeg vil give den 5 ud af 6 hjerter, fordi jeg tror jeg kommer til at huske denne bog i lang tid fremover.

Andre bogbloggere, der har anmeldt bogen:
Trillebøger

Rasmus Dahlberg
Trilogien


Omtale: 

Berlin 1920 Two babies are born. Two brothers. United and indivisible, sharing everything. Twins in all but blood. As Germany marches into its Nazi Armageddon, the ties of family, friendship and love are tested to the very limits of endurance. And the brothers are faced with an unimaginable choice... Which one of them will survive? Ben Eltons most personal novel to date,Two Brothers transports the reader to the time of historys darkest hour.

Forlag: Random House, UK
Sider: 624
Engelsk lydbog: 18 timer og 27 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar