søndag den 7. august 2016

The Dream Thieves - Raven Cycle #2 - Maggie Stiefvater

Nu får jeg nok høvl for jeg kan se at "alle" andre elsker denne bog, og ... det gør jeg ikke. Ikke rigtigt i hvert fald.

I bog nr. 1 - The Raven Boys var jeg vildt godt underholdt. Jeg elskede samspillet mellem Blue og drengene (også selv om jeg syntes at Blue var temmelig usynlig blandt alle de markante personligheder, der omgav hende).
Jeg var også vild med hele stemningen i huset på Fox Way, det sammensurium af clairvoyante som garanteret gør livet spændende og anderledes.
Og den spirende forbindelse mellem Adam og Blue, der dog er dødsdømt fra starten fordi Blue har en profeti hængende over hovedet: Når hun kysser sin første kærlighed, vil han dø.

I bog nr. 1 nåede de at finde de "Ley Lines" som Gansey har brugt flere år på at finde. De magiske spor gennem området, hvor der siges at ligge en legendarisk walisisisk konge begravet.

Bog nr. 2 handler mere om Ronan. Den kyniske og bistre dreng, hvis far blev myrdet og hvis far skrev et testamente om at Ronan og hans brødre aldrig måtte vende tilbage til deres barndomshjem på trods af at deres mor stadig befandt sig der.

Måske er det fordi bogen primært handler om Ronan at det hele måske blev en smule for ... surt. Også hele samspillet mellem Ronan og Kavinsky kunne jeg næsten ikke klare.
Og selv om bogen her har endnu mere magi i sig end den foregående, så fangede det mig næsten ikke.

Tværtimod overvejede jeg flere gange enten at skippe fremad (hørte den som engelsk lydbog) eller helt at opgive den.
Jeg endte dog med at høre den helt færdig og kan faktisk ikke blive enig med mig selv om hvorvidt jeg gider at læse serien færdig.

Jeg kan godt nok se at den næste nok handler om Blue, så det kunne selvfølgelig være at det gjorde den mere interessant, men ... so many books, so little time. :-)

Jeg giver den 3 hjerter, for alt andet lige så er den stadig smukt skrevet og bærer præg af godt håndværk.



Lad os se hvad andre bogbloggere rundt omkring i landet har sagt om den:

Louise H fra "Kære dig" var faktisk også lidt skuffet over den, men elsker stemningen i den.
Bente fra Trolderier var temmelig begejstret for den.
Regitze fra Bookish Love Affair var så begejstret at serien hørte til hendes Top 15 bøger i 2015.

Der kan man bare se. :-)

Bagsidetekst:
Now that the ley lines around Cabeswater have been woken, nothing for Ronan, Gansey, Blue, and Adam will be the same. Ronan, for one, is falling more and more deeply into his dreams, and his dreams are intruding more and more into waking life. Meanwhile, some very sinister people are looking for some of the same pieces of the Cabeswater puzzle that Gansey is after...

Forlag: Scholastic Productions
Sider 439
Engelsk lydbog - 12 timer og 45 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar