søndag den 31. juli 2016

Juli 2016 - Recap


























Så gik der lige en måned mere. Utroligt som tiden flyver og man må erkende at ferien er forbi og at man i morgen *hulk* igen skal på arbejde. Jeg kunne ellers godt vænne mig til det. :-)

11 bøger blev det til i juli måned + 2 som jeg påbegyndte og opgav.
Heraf var 3 af dem trykte anmelderbøger og 8 engelske lydbøger.
Juli var vist den måned hvor jeg erkendte at jeg bare ikke gider danske lydbøger mere. Eller også havde jeg bare ikke så meget tålmodighed i denne måned.

Nedenfor kommer der spoilers, så vær varsom med at læse, hvis du vil undgå dette.

Det startede med Ernest Clines Armada. En gamers våde drøm kommer til live, da han finder ud af at al hans gaming har været hemmelig træning for en verdensomspændende hemmelig organisation, så han kan redde verden fra en invasion fra rummet.
Underholdende og fantastisk oplæst af skuespilleren Wil Wheaton.

Den første trykte bog i juli var Mestertyven Vips #2 - Mimers brønd af LG Jensen. En børne/ungdomsbog med fart over feltet. Jeg var vældig underholdt, selv om jeg var en anelse over målgruppen.

I mellemtiden forsøgte jeg at finde en ny lydbog, der kunne fange mig, og jeg kasserede både Nevermore af Alyson Noel og A place called here af Cecilia Ahern. De kedede mig simpelthen for meget begge to.

Så gik jeg i gang med serien Caster Chroncles af Kami Garcia og Margaret Stohl, først Beautiful Creatures og derpå Beautiful Darknes. En fængende serie og jeg elskede lydbogsoplæsningen med den brede amerikanske sydstatsdialekt. Jeg mangler bog 3 og 4, men ved ikke om jeg når tilbage til dem. Måske. Den ene af hovedpersonerne (Lena) irriterede mig grænseløst.

Så var der Noooob af Maria Kjær-Madsen. En rigtig drengerøvsbog, som jeg egentlig skulle have læst sammen med datteren, men datteren opgav efter første kapitel. De drenge var alligevel FOR åndssvage. :-)

Jeg havde helt glemt (fordi de ikke er blevet registreret på Goodreads), at jeg også anmeldte Dorte Roholtes læselet-serie om Gyserklubben. Min datter har gramset MEGET på de bøger, og har været meget begejstret. Og så er Christian Guldagers illustrationer som sædvanlig fantastiske.

Og så gik der ellers Outlander i den. Jeg elsker den serie, hvis I ikke skulle have fattet det. :-) Her i juni/juli har jeg lyttet til bog nr. 3 Voyager af Diana Gabaldon, hvor Claire og Jamie genforenes (talk about sobbing!). Fantastisk historie. Og derudover har jeg også hørt 2 følgenovelletter/småromaner, hhv. Lord John and the plague of zombies og A leaf of wind on all Hallows.

Jeg hørte også Barbara Erskines Midnight is a lonely place. Jeg er totalt skudt i den bog der hedder "Lady of Hay" eller "Stemmer fra fortiden", og blev helt glad, da jeg så at der var flere af hendes bøger tilgængelig på Storytel, men blev altså noget skuffet over denne her.

Den sidste af de fysiske bøger var Jellingmysteriet af Anders Lundt Hansen. En fagbog for yngre læsere om Gorm den Gamle, Harald Blåtand og de gode gamle. Lærerig, underholdende og let forståelig.

I dag, lige på falderebet, blev jeg så færdig med første del af The Raven Cycle. Nemlig The Raven Boys af Maggie Stiefvater. Folk har lovprist den i høje toner, og jeg kan godt se hvorfor. Den er godt komponeret og har et fantastisk persongalleri, bortset fra hovedpersonen der drukner i alle sine larmende medpersonager. Det er synd. Jeg håber at se mere til hende i de kommende bøger og er da også allerede gået i gang med 2'eren.

Jeg laver ikke læsetemaer for min læsning, men springer til det jeg har lyst til fra gang til gang, men det kan godt være at jeg farvelæser en anden gang igen. 

Hvad med dig? Hvordan har du det med læsetemaer?

3 kommentarer:

  1. Det er en imponerende mængde du har fået læst. Jeg blev overrasket over at se, at Diana Gabaldon har skrevet flere fæljeton'er til hendes Outlander-serie. Jeg har snust lidt til tv-serien og overvejet at begynde på læsningen, føler mig bare så intimideret af at serien er så lang, og bøgerne er så tykke. Er så nervøs for, at bøgerne ikke kan holde min interesse. Har du læst alle bøgerne?

    SvarSlet
  2. Der er lidt flere end dem Storytel kan tilbyde, så jeg venter i spænding og ser om de kommer.
    Jeg synes hun skriver godt og har en god detaljegrad, og selv om bøgerne er lange, keder de mig ikke.
    jeg har så læst de to første på engelsk og lyttet til den 3. på engelsk også. Så mangler jeg bare 4-8. :-)
    Altså jeg er jo vild med dem, så jeg synes jo bare du skal gå i gang. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det lyder til at jeg må give dem en chance :)

      Slet