torsdag den 2. juni 2016

Warm bodies - Isaac Marion


'R' is a zombie. He has no name, no memories, and no pulse, but he has dreams. He is a little different from his fellow Dead. 

Amongst the ruins of an abandoned city, R meets a girl. Her name is Julie and she is the opposite of everything he knows - warm and bright and very much alive, she is a blast of colour in a dreary grey landscape. For reasons he can't understand, R chooses to save Julie instead of eating her, and a tense yet strangely tender relationship begins. 

This has never happened before. It breaks the rules and defies logic, but R is no longer content with life in the grave. He wants to breathe again, he wants to live, and Julie wants to help him. 

But their grim, rotting world won't be changed without a fight...



Der var 2 grunde til at jeg valgte denne bog. For det første havde en kollega nævnt filmen for et stykke tid siden, som jeg godt nok ikke havde nået at se, og for det andet er den rød.
Sidstnævnte kræver nok en forklaring. :-)

En dag sad jeg og kiggede på forsiderne på mine læste bøger på Goodreads, og det irriterede mig hvor rodet det hele så ud. Min OCD slog lige ud i lys lue ved synet. :-)
Da det så lige slog mig at jeg var i gang med at læse en bog med en rød forside, tænkte at jeg da ville fortsætte med de røde forsider, i hvert fald indtil jeg går i gang med den næste anmelderbog, der skifter farve.
Noget pjat, men what the hell. :-)

Man skal lige vænne sig til bogens præmis. En zombie der kan tænke og som vakler omkring og grynter og knurrer, uden egentlig at ville det. De har tanker, men kan ikke huske deres egent fortid. At han kan huske at han hedder noget med R er ret stort, for mange af dem kan intet huske overhovedet.
Og det er derfor at de er så vilde med hjerner, fordi derved optager ofrets hukommelser og følelser for en kort stund. Nærmest som et fix, der så fordamper igen.

Da han møder pigen Julie, sker der dog noget med ham. Han begynder langsomt at føle ting og han tager hende med sig hen til den lufthavn hvor han "bor" sammen med de andre zombier.

Dernæst følger en kærlighedshistorie og en helt stor finale til sidst, som jeg ikke vil afsløre.

Bogen her vil ikke sidde fast i hukommelsen i særlig lang tid. Ikke i sin helhed, men der var dog en enkelt ting, som jeg nok aldrig kommer til at glemme. 

He ... jeg begynder at smile bare ved tanken, og da jeg hørte det (hørte den som lydbog), kom jeg til at grine højt. Hvilket ikke var så smart, da jeg handlede i Fakta imens. :-)

Men de her zombier kan ikke huske deres liv, de kan huske noget, brudstykker, og nogle af dem kan huske sex. De kan huske hvor vigtigt det var for dem, men ikke hvorfor.
Derfor kom jeg til at grine højt, da der i bogen er to zombier der forsøger at have sex. De tager tøjet af, men kan så ikke helt huske hvad de skal gøre, og står der bare og klasker de rådnende lemmer mod hinanden.

DET er sgu da morsomt. Eller er det bare mig? ;-)

Forlag: Random House
Sider: 256
Engelsk lydbog - 7 timer og 59 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar