lørdag den 19. marts 2016

Danernes land - Legionæren #10 - Jens Jørgen Hansen

For at skabe ro til at løse de politiske forviklinger omkring Marcus' person og hans deltagelse i de voldsomme kampe i Afrika, sender Sixtus og Legatus Legionis ham af sted mod nord på en fredelig handelsmission., som skal vare den sidste tid, som han endnu er bundet til militærtjeneste.
Her genforenes Marcus og Maria efter 20 års adskillelse, men meget er ændret mellem dem.

Handelsmissionen - som er iscenesat af griske romerske senatorer for egen vindings skyld - bliver dog alt andet end fredelig, da landet er i borgerkrig: På den ene side Ulf, Bjørn og de spredte småstammer, som ikke ønsker at indordne sig under det brutale styre; på den anden side den onde Gizur, røveren Bart og deres styrker.

En sidste umulig kamp venter - og sydpå pønser Claccus på hævn, blodig hævn.


Legionæren X med undertitlen Danernes land, er den tiende og sidste bog i serien om legionæren Marcus, der går så grueligt meget igennem i sit liv i den romerske hær. Den første bog blev udgivet i 2012, og da denne blev udgivet i 2015, har Jens Jørgen Hansen fået udgivet disse bøger (og et par mere) på kun 3 år.
Nu ved jeg jo ikke hvor meget af det han havde skrevet før den første kom på gaden, og legionær-bøgerne er da heller ikke voldsomt tykke, men under alle omstændigheder synes jeg at det er temmelig imponerende at han har været så produktiv.

Derudover synes jeg at han holder stilen i alle bøgerne. Der er ikke meget usikkerhed eller slinger i hverken stil eller mængden af action.

Nu har jeg så læst den sidste i serien, og den mangler bestemt heller ikke action eller politiske intriger, og så blev Marcus og Maria endelig genforenet.
Og ... nja ... det er måske fordi jeg er kvinde, men jeg kunne godt have tålt nogle flere følelser på den konto, men omvendt skal man huske på at dette er en bog for drenge-action-læsere, og de ville nok have brækket sig over en vammel genforening. :-)

Generelt synes jeg at det er en god serie for de yngre historiske læsere, især drengene, men om de kan holde interessen fangen over hele ti bøger, kan jeg godt stille spørgsmålstegn ved. Omvendt så ved man hvad man går ind til, når man sidder med den i skødet. Masser af action og dejligt genkendelige personer, som man har fulgt i tykt og tyndt.

At den kun ender på tre hjerter her, er nok simpelthen fordi at man sidder tilbage med en følelse af at "nu har det varet længe nok", selv om jeg ikke har meget konkret at brokke mig over.

Tak til forlaget Mellemgaard for anmeldereksemplar.

Forlag: Mellemgaard
Sider: 180
Trykt anmeldereksemplar

Ingen kommentarer:

Send en kommentar