søndag den 3. januar 2016

Infernoet - Maze Runner #2 - James Dashner

Maze Runner - Infernoet er andet bind i James Dashners sindsoprivende og hjernevridende fortælling med Thomas i hovedrollen.

Historien fortsætter med, at Thomas og de andre bliver sat ind i en sovesal efter at være flygtet fra labyriten. 

De tror helt inde i deres hjerter, at de er sikre, men det viser sig hurtigt, at der er ikke er noget, der er sikkert. Da Teresa som den eneste i gruppen forsvinder, er det ikke til at vide sig sikker. 

Hvor er Teresa og er hun en del af gruppen eller en af de andre?



Da jeg havde læst første del af Maze Runner serien Labyrinten og havde set filmen var jeg sådan lidt .... meeh. Og nu hvor jeg har læst anden bog Infernoet og også set filmen er jeg stadig ... meeeh. ;-)

Hvis vi starter med historien i bogen så viser det sig nu at der har været en anden labyrint bare med omvendt fortegn, her var der udelukkende piger, hvor der til sidst blev lukket en dreng, Aris ind. Aris havde også telepatisk forbindelse med en pige, lige som Thomas har det med Teresa, og deres respektive flugt fra deres labyrinter er også identiske.

Der dukker en mand op (nærmest ud fra det blå) og fortæller dem at de er med i et storstilet forsøg og at de alle er smittet med den dødsensfarlige sygdom der hærger befolkningerne efter soludbruddene. Hvis de kan tilbagelægge 150 km gennem "infernoet" (et wasteland (mangler vi ikke et ord for det på dansk?) fyldt med smittede nærmest zombielignende mennesker) og nå Nødhavnen inden det fastsatte tidspunkt, vil forsøgene være afsluttede og de vil modtage en kur, der kan helbrede dem.

Og det gør de så. Selvfølgelig. Kæmper sig igennem en forladt by og en ørken og slås mod store klamme væsner, sendt af Wicked.

Igen ... historien er vel god, men nu hvor jeg ikke lige har adgang til 3'eren på lydbogsmediet hverken på Mofibo eller Ereolen.dk er jeg temmelig langt fra at gå til af spænding. Faktisk tror jeg at jeg lever ganske udemærket uden nogensinde at få at vide hvordan det går Thomas og de andre lysboere.
Det er ikke lige som andre serier, hvor man bare MÅ have slutningen med, så særlig fanget har jeg ikke været.

Efterfølgende så jeg så filmatiseringen og der er godt nok ændret meget på plottet. Her er deres flugt gennem den ødelagte by og ørkenen ikke en del af forsøget, men "bare" et forsøg på at nå en oprørshær ude i bjergene mod nord.
Og igen ... meeeh ... det eneste, der virkelig var bemærkelsesværdigt var de smittede. De ligner zombier, men de løber sindssygt stærkt og virker nærmest besærkeragtige og er derfor vildt skræmmende. Nok især når man er vant til relativt sløve zombier hos "The Walking Dead". 

3. del af serien Mazerunner Dødskuren, må jeg derfor have til gode til en dag den dukker op i min horisont og jeg virkelig ikke kan finde andet at kaste mig over. Dvs. ... den får jeg sgu nok aldrig læst. :-)

Forlag: Høst & Søn - Rosinante
Sider: 359
Lydbog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar