mandag den 7. december 2015

Skyggernes bog - Dæmonherskerens arving #1 - Haidi Wigger Klaris


17 årige Ally flytter ind på kostskolen Larchwood.
I nærheden af skolen ligger en gammel, faldefærdig kirke, hvor hun ved et tilfælde opdager en hemmelig indgang i væggen, som fører ned i et rum under kirken.

I følge overleverinerne blev det brugt til praktisering af sort magi tilbage i 1800 tallet.
Larchwoods afdøde frue, Catherine Larchin, opsøger Ally og insisterer på at hun skal finde en gammel heksebog, som efter sigende giver uanet magt.

Men en hemmelig kreds på skolen leder også efter bogen, og Ally har svært ved at gennemskue hvem der har gode intentioner ... og hvem der har onde ...


Denne bog har jeg haft liggende siden foråret, hvor den udkom på Fantasymessen i Herning. Der fik jeg den op under neglene, endda med Haidi Wigger Klaris' signatur.
Men jeg har ikke fået den læst, fordi jeg al min fysiske læsning består af anmeldereksemplarer efterhånden, men nu opdagede jeg jo lige at den var kommet som lydbog, og så måtte jeg bare kaste mig over den. :-)

Og jeg blev ikke skuffet.

Jeg kan lide Ally, også selv om at jeg har lyst til at banke hende med noget hårdt og tungt i hovedet af og til. Jeg kan lide hendes fandenivoldskhed iblandet naivitet.

For lidt naiv er hun altså, den gode Ally. Tom, der er leder af heksekredsen er en badguy med farlige understrømme, som hun ikke helt kan sige sig fri for at være lidt fortryllet af. Og det selvom hun egentlig har en ganske sød kæreste i Jay. Han er sød, men står noget i skyggen af Tom.

Så er der også hende læreren Louise, som opfører sig mystisk, og hvad er der med den der opsynsmand?

I det hele taget er der flere løse ender og bog nr. 1 ender også med en gevaldig cliffhanger, så jeg er enormt fristet til at kaste mig over bog nr. 2, som jeg dog "kun" har i fysisk form. Meeen, jeg har jo lovet mig selv ikke at lade anmelderbøgerne vente.

Jeg har kunnet se på anmeldelserne rundt omkring at nogen harcelerer over Allys tiltrækning til Tom. Nogle har endda næsten klassificeret ham som voldtægtsmand, så det sad jeg jo og ventede på, men lige det kan jeg så slet ikke genkende. Nej, han er ikke voldsomt sympatisk (hele tiden), men derfra til at kalde ham en voldtægtsmand ... 

I det hele taget følte jeg mig godt underholdt, men skal jeg komme med noget kritik, så syntes jeg at jeg manglede noget fyld. Jeg kunne godt have tålt noget mere opbygning, men det skyldes formentlig at jeg er over målgruppen. 

For øvrigt er jeg helt vild med coveret til bogen. Den er en lækker hardback og Allys øje og titlen er fremhævede og glinsende. Det ser ret godt ud!!

Forlag: Tellerup
Sider: 285
Lydbog










Ingen kommentarer:

Send en kommentar