mandag den 5. oktober 2015

Stadig savnet - Chevy Stevens


Den dag den 20-årige ejendomsmægler Annie O'Sullivan bliver bortført, har hun sat sig tre mål: at sælge et hus, at glemme et skænderi hun netop har haft med moderen, som hun i forvejen har et anstrengt forhold til. og at komme tidsnok tilbage til middagsaftalen med sin kedelige kæreste.

Fremvisningen går trægt, men da en mand dukker op, Idet hun er i færd med at låse sig ud, håber Annie, at det måske alligevel kan blive en god dag. Men intet er længere fra sandheden, for i stedet begynder et mareridt med daglige fysiske og psykiske overgreb i en hytte langt ude i skoven.

Annie O'Sullivan oplever et år i helvede med næsten daglige voldtægter, som ender med at gøre hende gravid. Det lykkes Annie at slå sin kidnapper ihjel og hun prøver at vende tilbage en "normal" tilværelse, men mens politiet forsøger at afdække kidnapperens identitet, dukker en uhyggelig - og velbegrundet - følelse op af, at faren langt fra er ovre.



Denne roman er en af de bedste debutter jeg længe har læst.

Jeg havde netop afsluttet Corey Taylors selvbiografiske spøgelsbog med et sprog og en tone, der var meget direkte og fandenivoldsk, og jeg manglede noget, der kunne fange mig. 
Jeg gik i gang med et par lydbøger, men ingen af dem var lige det jeg havde lyst til.

Så hørte jeg starten af denne her, og så var jeg solgt.

"Du er jo ikke den første psykolog, jeg taler med, efter at jeg kom hjem. Ham, vores familielæge anbefalede, lige efter at jeg kom hjem, var noget af en kegle. Han forsøgte sgu at lade, som om han ikke anede, hvem jeg var - sikke noget fis. Man skal jo have været både døv og blind for ikke at vide det." 

Bogen handler om Annie, der bliver kidnappet og holdt fanget i en afsidesliggende bjerghytte. "Monsteret" som hun kalder ham, kontrollerer hende i et og alt. Alt fra hvornår hun må bade, tisse og spise. Og så er der selvfølgelig voldtægterne.
Hytten er hermetisk lukket og der ingen mulighed for at slippe fri.

Men til sidst lykkedes det hende at slå ham ihjel, og hun hun formår at slippe væk fra bjerghytten.

Det er ingen hemmelighed. Bogen starter med at Annie går til psykolog, så man ved hun slap væk derfra. Man følger sideløbende hendes oplevelser hos "Monsteret" og hendes forsøg på at vende tilbage til en normal tilværelse. Men hvad er normalt, når man har levet et år i helvede?

Jeg syntes det er virkelig godt beskrevet hvordan han langsomt knækker hende, og hendes reaktioner i tiden efter. Også hendes omgivelsers forsøg på at forholde sig til hende, og hendes trang til både at skubbe dem fra sig og have deres selskab er meget troværdige.
Der er en enkelt ting, sammen med kriminalkommisær Gary, som jeg synes er helt fejlskudt, men ellers er det MEGET realistisk det hele.

Jeg så en anmelder et eller andet sted, der harcelerede mod at det bare var en afskrift af sagen med Natascha Kampusch, men det er nok fordi anmelderen kun kan relatere til den sag. Jeg ved at der var en Kampusch/Fritzl sag i Canada længe før nogen af disse to, så det er formentlig dem, forfatteren er inspireret af.
Og ellers ... jeg skrev faktisk en tilsvarende historie (bare langt, langt dårligere) flere år før det overhovedet blev aktuelt, så det synes jeg er en uretfærdig dom.
Desuden ... det er psykologiske aspekter der er de spændende, synes jeg. Og de er virkelig godt beskrevet.

Det er en meget intens beretning, og jeg kunne ikke lade være med at græde. Især ved en enkelt bestemt passage i bogen ...

Forlag: Bazar
ISBN: 978-87-7116013-0
Sider: 325
Lydbog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar