torsdag den 1. oktober 2015

Ilddåb - Afterworld #1 - Emil Blichfeldt

En ny verden er ved at rejse sig efter zombie-apokalypsen. En ødelagt verden, hvor civilisationen kun findes i få byer. Byer, hvor de fleste borgere konstant bærer power-suits - dragter, der er nødvendige for at overleve angreb fra de zombier og misfostre, der hersker i ødemarkene uden for byerne.

Men byernes skrøbelige civilisation afhænger af, at ingen misbruger dragterne til egne formål - som heltene gjorde. Heltene var lige ved at få ødelagt alt det, de havde opbygget.

Nu er heltene døde eller pacificerede, og der er ikke længere nogen risiko for at byerne bliver ødelagt indefra.

Medmindre nogen er tåbelige nok til at opsøge de sidste helte ...




Jeg har måttet tænke noget over anmeldelsen af denne bog, for den har forvirret mig lidt.

Den handler om Frederik (kaldet Frede), der kan forvandle sig til en freak, som har utæmmelige kræfter. Han er sammen med (og forelsket i) Agat, en supersej kvinde, der synes at kunne alt. Hun er et teknisk geni, fantastisk begavet og som sagt ... supersej. :-)

Vi falder ind i historien lige som de er midt i en kuréropgave, hvor de skal hente en pakke til Fixeren. Der er ingen forhistorie, ingen forklaring, vi vælter bare ind i en verden, hvor man flyver i celler og har powersuits der ikke bare beskytter én, men også kan tænke for den, der bærer dragten. En intelligens der i sig selv er en smule skræmmende.

Det hele sker enormt hurtigt. Der er knald på i denne bog og man når faktisk ikke at dvæle ved de ting, der for en læser som mig er lidt uforståelige, før man bliver flået videre ved hånden og ud mod nye udfordringer.

Jeg har aldrig været den store scifi-læser, og bliver hurtigt lidt frustreret over de futuristiske himstregimser som selvsagt er en del af en scifi. Jeg har heller aldrig været den store tegneserielæser, så jeg lander nok temmelig en del uden for målgruppen.

Omvendt så kan jeg faktisk rigtigt godt lide bogen, når jeg tænker over dens præmisser.
Det er en hybrid mellem en graphic novel og en roman, og de sort/hvide tegninger af Aske Schmidt Rose som pryder romanen giver hele bogen en energi, en følelse af hæsblæsende action, så man flyver gennem historien.

Og det er så der at jeg som voksen læser kommer til kort. Jeg ville gerne have mere baggrundshistorie, flere forklaringer, flere følelser, flere beskrivelser. Men den unge læser - som denne roman jo er rettet til - gider ikke alt det hejs, så med det in mente er den sikkert helt perfekt til de utålmodige, actionlystne teenagedrenge.
Det samme gælder sproget som også er renset for pjat. Det er direkte og uden dikkedarer, hvilket igen vil tiltale de yngre læsere.

Jeg er så ret vild med illustrationerne af profeten. Jeg synes de ligner en vis tegneserie-oversætter, som jeg har på min facebook-venneliste. ;-) Men det er jo selvfølgelig bogen uvedkommende. :-)

Tak til forlaget Calibat for anmeldereksemplar.

Forlag: Calibat
ISBN: 978-87-9328111-0
Sider: 140
Anmeldereksemplar.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar