tirsdag den 13. oktober 2015

After you - Jojo Moyes

Efterfølgeren til årtiets sødeste, sjoveste og sørgeligste kærlighedsroman, Mig før dig, der har solgt over 5 millioner eksemplarer på verdensplan.

Halvandet år efter at Lou er blevet forladt af Will, kæmper hun stadig for at komme videre i sit liv. Dagene tilbringer hun med at arbejde som servitrice i en trøstesløs lufthavnspub, og nætterne alene i sin triste, halvtomme lejlighed.

Lige indtil den sene aften, hvor det ringer på hendes dør.


Som forfatter er jeg klar over hvor fantastisk svært det er at skrive bagsidetekster, der indeholder alt, udelader alt og samtidig skal være spændende, men ... den her bagsidetekst er altså virkelig ringe.

Will har ikke forladt hende. Han døde! (hvilket i øvrigt fik denne læser til at stortude, og jeg mener altså ikke bare græde stille ;-)). Den bog ("Mig før dig") har jeg anmeldt her. Denne bog handler så om Louisa Clarke efter Wills død, der virkelig rev tæppet væk under fødderne på hende.
Hun forsøger at finde sig selv efter hans død, og efter at have rejst rundt i Europa i nogen tid, vender hun tilbage til England, køber en lejlighed for arven og får sig et arbejde som servitrice i en irsk pub i en lufthavn. Og det er skodjob. Lejligheden har hun heller ikke fået gjort noget ved og hun eksisterer sådan set bare.

Men en dag dukker der en pige op på hendes dørtrin der fortæller at hun er Wills datter, som han ikke vidste han havde, og det tvinger Louisa til kravle en smule ud af sin skal, for Lilly har masser af problemer der skal tages hånd om.
Derudover dukker der også en ny mand op i hendes liv, ambulanceføreren Sam, som virkelig er uimodståelig.

Selve slutningen bryder jeg mig ikke om. Den burde have endt anderledes! Er der en hotline til forfatteren, så man kan brokke sig? Nårhnej, det gider jeg jo heller ikke selv høre på. ;-)

Jeg hørte den som engelsk lydbog, og jeg er meget imponeret over oplæseren. Hun gjorde den levende og virkelig underholdende, og jeg må sige at de engelske oplæsere lige et trin bedre end de danske. De lever sig mere ind i det, synes jeg.
Ikke at de danske ikke gør det godt nok, men de kunne godt lære noget af de engelske, selv om det garanteret er vildt svært.

Hmm ... nu er jeg da næsten ked af at den allerede er slugt ...

Forlaget Cicero
ISBN: 978-87-638419-31
Sider: 398
Engelsk lydbog



Ingen kommentarer:

Send en kommentar