tirsdag den 4. august 2015

Top Ti Tirsdag


Denne tirsdags Top Ti handler om:

Ten Fairytale Retellings I've Read/Want To Read (or you could do fairytales I want to be retold or fairytales I love)


Her går jeg så helt automatisk ud fra at både gælder eventyr og mytologiske sagn, som jeg også er en sucker for.

1) Min absolutte yndling er "Flammer over Troja" af Marion Zimmer Bradley. En genfortælling om hvad der præcist skete da grækerne belejrede Troja.

2) Og videre i samme dur er der "Tågerne omkring Avalon" af Marion Zimmer Bradley, som handler om sagnet om Kong Arthur. Uh, dem skal jeg snart have genlæst.

3) Skal man så toote sit eget horn og lige kaste "Atalanta" ind i ligningen her? Skrevet af mig selv (sagde hunden). En genfortælling af det græske heltesagn om Atalanta, der drog til verdens ende sammen med Jason og hans argonauter.

4) Og så tooter vi da også lige Carina Evytts "Sværdet fra Odin", der er baseret på den nordiske mytologi.

5) Grimms eventyr. Jeg har faktisk et ønske om at læse dem alle i deres originale udgaver, men er slet ikke nået til det endnu.

6) Øhhh ...

Og her gik jeg så i stå, for der er mange eventyr der er smukke, dejlige og sørgelige.

Den lille pige med svovlstikkerne fx. Den mindes jeg da stadig, så jeg dårligt tør læse den, nu hvor jeg er blevet voksen.

"Snedronningen" ville jeg også vildt gerne læse igen og ... ja, der er sørme mange, for de holder jo bare, de der eventyr. :-)

Nåh, denne Top Ti må jeg vist bare erkende at jeg ikke kan udfylde. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar