søndag den 26. juli 2015

Blodherskeren - Spejlporten 4 - Patrick Leis


Fjenden fra universets dybeste mørke er ankommet, og hemmelige planer udfolder sig.

Profetien om Blodherskerens tilbagevenden bliver opfyldt, og venner kan vise sig at blive fjender.


Mark og hans venner hvirvles sammen med Månebarnet ud i en dødbringende kamp om Vejbys skæbne, og snart sænker der sig en uigennemtrængelig kuppel over byen.

De unges eneste mulighed er at holde sammen og at håbe på, at legenden om Væverne er sand.




Så nåede jeg til afslutningen af serien Spejlporten af Patrick Leis. Et fantasy-epos på fire bind, der udspiller sig i en lille dansk, fiktiv landsby ved navn Vejby.

Hele byen er ved at forberede sig til den store byfest hvor man vil afsløre de fantastiske statuer, som man har fundet ved en udgravning. Men de statuer er ikke helt almindelige statuer og er det ikke lige som om de skifter stilling af og til. Bare en lille smule?

Marks mor er en af hovedorganisatorerne ved vejfesten og hun styrter rundt for at få alt til at klappe, men det er som om at der er flere og flere der falder fra. Folk bliver syge og lader ikke høre fra sig igen.
Og er det ikke også som om der er flere insekter i byen, end der plejer at være?

Det hele kulminerer til byfesten, hvor Blodherskeren endelig slår til.


Jeg har egentlig været godt underholdt gennem hele serien. Den har været velskrevet og der har været fart over feltet. Den har berørt nogle punkter, der har givet bogen et lidt dybere lag, men alligevel ikke nok til at det ville kede den unge læser.
Men her i bog fire må jeg indrømme at jeg synes at forfatteren går lidt let hen over nogle ting, eller ... måske nærmere har et ønske om at få flettet nogle de dybere lag ind, uden egentlig at give tid til uddybning.
Jeg savner også lidt følelser omkring visse ting - nu skal jeg jo passe på med at sige hvad det er, ellers spoiler jeg det hele. :-) - men blandt andet forældrenes reaktioner på visse børns forvandlinger og i det hele taget manglende forældre-bekymring omkring deres børn i en ret atypisk (håber jeg da :-)) situation.

Men det er måske den voksne læser der taler. Det er ikke sikkert at den unge læser - som jo trods alt er målgruppen - overhovedet vil skænke det en tanke.

Under alle omstændigheder er der stadig masser af action i denne afsluttende bog i serien. Trådene samles og det kommer til det helt store (og blodige) opgør ved byfesten.

Meeen ... er bogen nu helt afsluttet alligevel, for der er jo alligevel lige det med Lucas ... Og hvad med Sille?

Nu kan jeg læse ud fra forfatterens efterskrift at der er ofte er en sammenhæng i hans bøger, så måske er det ikke helt utænkeligt at vi får svarene en dag i en anden bog.

Tak til Forlaget Valeta for anmeldereksemplar.

Forlag: Valeta
ISBN: 978-87-7157-066-3
Sider: 232
Medie: Trykt form


Ingen kommentarer:

Send en kommentar