mandag den 22. juni 2015

Den 2. bog om Satan - En sand kunstner - Jakob Friis Andersen



Hvad hvis Satan af og til fører dagbog?

Hvad hvis Satan holder af at påtage sig en krop og færdes blandt mennesker?

Året er 1513. Vi er i renæssancens Firenze. Snart vil livet ændre sig for den skønne Isabella og for hendes to bejlere, Adalberto og Fortunato. En sand kunstner er kommet til byen.



Dette er Den 2. bog om Satan. En serie af kortromaner, som Forlaget Kandor er ved at udgive. Som jeg vist har fortalt nogle gange, så inviterede Forlaget Kandor danske forfattere om at skrive en fiktiv historie om netop deres bud på Satan. Der skulle komme ti bøger i serien og jeg var så heldig at min er udtaget til at være nummer 4 i rækken. Og den skulle efter sigende komme til august, hvis ikke der er klumper i produktionslinjen.

Jakob Friis Andersen har placeret sin Satan skikkelse i Firenze i renæssancen hvor han ... (Jakob Friis Andersens Satan er også en han. Min er også. Jeg er lidt spændt på om der kommer en kvindelig satan i alt det her :-) ... Nåh, det var et sidespring.

Andersens Satan har iført sig ganske klædelig mandlig skikkelse og har allerede udvalgt sig sine næste ofre. For det er det, han gør ... Satan ... lever for at skabe splid. Næres af de voldsomme følelser, der breder sig i hans kølvand.

Det her er en helt anden slags bog end Martin Schjönnings, som vel nærmest går over over i horror-genren, og som er virkelig, virkelig skræmmende. Også efter man har lagt den fra sig.
Andersens bog er meget mere malerisk. Både i tema, stemning og i sproget, som er smukt varieret og man kan næsten fornemme den italienske "smag". Men også Satans totale overlegenhed, han ved hvad han vil have, og han går målrettet efter det.

Satan-figuren er både skræmmende i sin hensynsløshed, men også tiltalende og dragende, lige præcis som Satan er blevet præsenteret igennem historien.

Uha, begge de første bidrag er rigtig gode ... de har også begge fået gode lektørudtalelser, så nu bliver jeg nervøs og håber at min lille historie kan være med i det fine selskab.

Forlag: Kandor
ISBN: 978-87-91589-27-0
Sider: 62
Købt trykt udgave

Ingen kommentarer:

Send en kommentar