mandag den 5. januar 2015

Året rundt - March Krak-Nielsen

Finanskrisen, verdens undergang og den royale dåb i Møgeltønder - 2012 bød på rigeligt af spændende begivenheder. Og manden på bænken - samfundsrevseren, vismanden og bagsædechaufføren over dem alle - har en kommentar til det hele. Intet er for stort eller for småt; han skal nok have (mindst) en mening.

Året rundt tager sit udgangspunkt i hans observationer. Mens tragedier, mysterier og forbrydelser udfolder sig rundt om ham tænker han sit. Fiktion, faktion og virkelige hændelser; det hele endevendes og kommenteres, og det endelige resultat er en anderledes roman, der handler om os i mere end én forstand.
YYYYYY

Jeg har spekuleret lidt på, hvilken etiket jeg skulle give denne bog. Er det en fagbog eller er det skønlitteratur? For det er en særegen blanding af begge dele.

Og det er desværre nok også bogens store svaghed. Skal den sælge sig selv som skønlitterær årbog eller som en filosofisk betragtning af samfundet af Danmark anno 2012?
Det er jo ellers vigtige emner, der bliver taget op i bogen; religion, pædofili, kongehuset, skoleskyderier, terror og meget mere. Og rigtig mange emnerne bliver belyst med både grundighed og lune og set fra gode, nøgterne vinkler.

Manden på bænken er i det hele taget en både belæst og lærd mand og fremstår også generelt sympatisk. Dog ville jeg personligt nok betakke mig for at have en sådan person i mit liv, for jeg har det lidt som manden selv:

"Han vidste ikke, hvorfor han snakkede til en hund, men den kiggede på ham og lagde hovedet ned igen, da han var færdig, med et suk. Det var meget sigende, sådan følte han det også, da han læste artiklen. Journalistik var for poppet og kun ude på at skræmme alle.
Det var en af grundene til, at han undgik nyheder, det blev blæst så stort op."

Men jeg føler stadig ikke at jeg kender manden på bænken, nu ... 328 sider senere. Jeg ved ikke hvordan han bor, hvad han gør for penge, om han har familie eller om han i det hele taget er et menneske man gad være sammen med.

Som sådan er Året rundt en interessant roman, men den fanger mig ikke særlig meget. Dertil bliver de faktiske passager (især dem om sport, hvor jeg må tilstå at jeg skimmede lidt) for faktuelle og trækker spændingen ud. Men det er jo nok heller ikke bogens præmis, og det skal man jo selvfølgelig tage hensyn til.

Derudover er det jo et Mellemgaard-produkt, hvilket også betyder at man bliver nødt til at påpege den af og til mangelfulde redigering. Jeg er ikke selv en ørn til at sætte kommaer, det tilstår jeg gerne, men her var der flere der var direkte meningsforstyrrende. Der var også en passage hvor en Kjeld/Keld skifter navn flere gange på under en side.
Jeg ved at Mellemgaard har bedyret at de har strammet op på netop den proces i deres udgivelser, men det mangler altså lige lidt mere, før de kommer på højde med de andre forlag.

Desværre må jeg så sige at bogen ikke vandt voldsomt indpas hos mig.

Det jeg dog gerne vil fremhæve er at debutanten March Krak-Nielsen behersker sproget godt. Især hans unge alder taget i betragtning. Sproget er meget varieret, enkelt og forståeligt i sit udtryk (uden at det dermed bliver simpelt) og der findes også flere rigtigt gode formuleringer og gode betragtninger i bogen.

"Forandring, tænkte manden på bænken, det, vi alle vil have, men ingen gør noget for at få. Når det endelig sker, søger vi tilbage til det, vi kender."

Jeg tror på at der ligger flere fortællinger gemt i March Krak-Nielsen, og forhåbentlig også rent fiktive fortællinger. Det kunne være spændende at se en "almindelig" skønlitterær roman fra hans hånd.

Og så tager jeg i øvrigt helt klart hatten af for det kæmpemæssige arbejde med faktatjek og research der må ligge til grund for bogen her. 

Tak til Forlaget Mellemgaard og Forfatter March Krak-Nielsen for anmeldereksemplar.

Forlag: Mellemgaard
ISBN: 978-87-93204-05-8
Sider: 328
Anmeldereksemplar

Ingen kommentarer:

Send en kommentar