lørdag den 22. november 2014

Vrangvendt - Christian Reslow

"Hvad er det?" spurgte han.
"Mine orme," svarede jeg, kærligt.
"Du er et monster," sagde han.
Jeg lod mig glide ned.
"Jeg er noget nyt," svarede jeg. "Og det er du også."

Dæmonerne har humor. De elsker at vise verden, hvem du er. 
En tyv, med lange fingre.
En løgner, med en stor mund
Dæmonerne vender dig på vrangen.
YYYYYY


Det er første gang jeg læser noget af Christian Reslow, på trods af at jeg har haft en signeret udgave af hans Kimæren stående på min hylde siden forrige Krimimesse i Horsens.
Der overværede vi et interview med ham, hvor han fremstod både sympatisk, velformuleret og morsom, så jeg har egentlig glædet mig til at stifte bekendtskab med hans forfatterskab.

Jeg vil dog starte med at sige, at der er intet morsomt ved denne bog. Eller jo, det er der måske alligevel. :-)

Bogen handler om en lille, meget fasttømret og ret voldelig klike med Vismanden, Halvanden, Hæmming og MB som faste medlemmer. De er rå og afstumpede, og det er godt nok ikke meget sympati man har med dem. Og efter mødet med dæmonen, bliver de om muligt endnu værre..

En nat - efter et bræk, der ender med en dødelig udgang - møder de dæmonen Saatus Dolor, der - ikke uden humor - gør dem til "forbedrede" udgaver af sig selv. MB - tyven - får lange fingre og Hæmming, der lyver om sin forelskelse og affære med Halvandens dame, får et ekstra rovdyrgab.

Men på trods af den voldelige afstumpethed, er det Hæmming jeg til sidst ender med at få sympati for. Hvilket egentlig er et paradoks, da han først udviser rigtige følelser i det øjeblik han bliver umenneskelig.

Jeg synes Vrangvendt  var en fascinerende, morbid og meget foruroligende bog. På sin vis er den så langt ude at man logisk set burde afvise alt, men man gør det ikke, og det kan helt klart tilskrives Reslows meget levende måde at skrive på.

Alt var i oprør.
Piskende og hvislende fór kød og lemmer gennem luften. Alt var fedtet. Alt var glat. Alt var vådt.
Han var blind. Tyngdekraften eksisterede ikke. Han hang i luften. Han ramte væggen, loftet, gulvet.
Et sted dybt i hans bryst vibrerede en tung, rasende knurren. Han kunne mærke Vismandens tentakler famle over sin krop, og han bed og snappede i blinde. Han blev klemt omkring låret, omkring maven, omkring halsen. Han tyggede sammen om skygger.

Jeg har yderligere to Reslow bøger stående på hylderne, og dem vil jeg glæde mig til at gå i gang med. En morbid slags glæde ganske vist, men stadig glæde. ;-)

Tak til Forlaget Valeta for anmeldereksemplar.


Forlag: Valeta
ISBN: 978-87-7157-022-9
Sider: 142
Anmeldereksemplar

Ingen kommentarer:

Send en kommentar