onsdag den 19. november 2014

Stilleleg - Julie Clausen

"Jeg hedder Sara."
"Sara," sagde jeg. "Smukke Sara: dét klinger! Mit navn er Jonathan. Du kan også kalde mig Skat, hvis du synes."
Hun så på mig; hendes ansigt var stadig neutralt som om jeg intet havde sagt.
Et par af pigerne ved hendes side kom til at fnise, men hun fortrak ikke en mine.

Jonathan, der normalt har styr på pigerne, kommer ikke langt med sin smarte facon, når det drejer sig om at imponere gymnasiets nye pige.
Dette bliver starten på en stille og stædig leg mellem Sara og Jonathan. En leg, der langsomt udvikler sig til et spil og en kamp for at holde facaden.
YYYYYY

Jonathan er noget af en player. Han er søn af rige forældre, så han er vant til at få det han peger på, hvilket også gælder for pigerne, der ikke kan stå for hans charme, som han kan skrue på når han selv har behov for det.
Sara, er en helt anden type pige, end dem han er vant til. Hun er meget målrettet, ved hvad hun vil have, og har nogle helt andre moralske begreber end han.

Det er i hvert fald hvad man kan se af de to unge mennesker udefra, men når der først bliver ridset i lakken, ser vi produkterne af hhv. dysfunktionelle forældre og svigt. Om to unge mennesker, der prøver at finde sig selv på trods af de lig i lasten, som deres forældre har medbragt.

Jeg synes at Julie Clausen har skabt en rigtig god bog her. Man kan godt blive irriteret på både Jonathan og Sara, men efterhånden som hemmelighederne afsløres, giver det god mening at de er blevet som de er.

Nu har jeg læst flere af de unges anmeldelser af bogen, og mange af dem havde ikke set den tvistede slutning komme, men den gættede jeg mig ret hurtigt til. Det kan dog være en erhvervsskade. ;-)

Men en rigtig god ungdomsbog med lidt ældre hovedpersoner, end de andre ungdomsbøger jeg har læst for nylig.

Forlag: Tellerup
ISBN: 978-87-588-0893-2
Sider: 183
Biblioteksbog


Ingen kommentarer:

Send en kommentar