lørdag den 15. november 2014

Ask konge taber - Camilla Wandahl

Tanken om den opgave sidder som en burre og tricker mig. Det betyder mange timer sammen. Og Ask har sådan et blik. Det er, som om han ser ind i mig og alligevel ikke er ligeglad. At selvom han skrider, så er han der alligevel hele tiden, et sted allerbagerst i min hjerneskal. Som om han er blevet en del af min hjernebark, jeg ikke bare kan skrabe af.

Ask konge taber handler om Ask og Liv, der mødes på en efterskole. Om at føle sig rodløs og lammende forelsket. Om hvor let det er at fucke livet op, og hvor svært det er at holde fast, når man er bange for at miste.

YYYYYY

Ask er lige startet på efterskole. Det er hans tante der kører ham, fordi hans mormor er syg. Temmelig syg. Hans forældre er der ikke.
Faktisk føler han sig temmelig alene i verden og anlægger sig derfor en meget hård og kold facade, der parerer alle forsøg på nærhed.

Liv gør det samme. Store skuffelser har givet hende et panser, som hun forsøger at opretholde, også overfor Ask, der i det hele taget er en kold skid.

Denne ungdomsbog blev læst på lige så kort tid som Så fandens forelsket af samme forfatter. Her er det nogle mere alvorlige problematikker, der bliver taget hul på. Forældres forventninger til børnene, skuffelser, alvorlig sygdom, fraværende forældre og også de svære forelskelser, der fylder så enormt meget.

Faktisk sad jeg med tårer i øjnene på et tidspunkt, så selv om jeg er aaalt for gammel til at læse den slags bøger, så kan de altså stadig ramme mig.

Camilla Wandahl skriver godt og nærværende, og jeg kan godt forstå at det unge publikum er vilde med hendes bøger. Flot arbejde.

Forlag: Høst & Søn
ISBN: 978-87-638-2952-6
Sider: 149
Biblioteksbog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar