fredag den 17. oktober 2014

Om at skrive - Stephen King


Om at skrive handler om, hvordan en af vor tids største forfattere er blevet til - om en cocktail, hvis primære ingredienser er blod og sved. Men det handler også om tårerne; om hvordan Kings trang til at skrive hjalp ham gennem følgerne af en fatal bilulykke i 1999, som nær havde kostet ham livet. Og sidst, men ikke mindst, fortæller King os alle, at det er muligt; du kan skrive.
Om at skrive indledes med beretningen om Stephen Kings tidlige fokus på at skrive. Fra barndom til ungdom følger læseren, hvordan dette fænomen af en forfatter bliver til. Frustrationerne og kampene skildres åbenhjertigt, men også morsomt.
Endvidere beskriver King håndværkets grundlæggende værktøjer. Hvordan man skærper og udbygger dem ved brug, og hvorfor en forfatter altid må have dem lige ved hånden. Kings blik på skriveprocessen er pragtfuld pragmatisk og afslørende.
I sin form er denne formidable bog lige dele memoir og vejledning - og sidst men ikke mindst er den personlig og velskrevet. Med sin fremragende opbygning, sin varme og visdom vil Om at skrive underholde og inspirere alle som læser den - fans, forfattere og alle som elsker en god og velfortalt historie.

YYYYYY

Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen. Faktisk vil jeg gå så langt til at udskrige det fra hustagene nær og fjernt ... det her er enhver forfatters bibel og must-read.

Jeg har læst den et utal af gange, og vil komme til at gøre det et utal af gange i fremtiden. Ikke alene er det et hyggeligt indblik i en forfatters tilbliven, hvordan han er blevet formet af sit liv, og hvordan han også måtte leve med afslag på afslag, til han slog igennem.
Men også fordi den omhandler det rent tekniske om at skrive på en god, saglig, let forståelig og morsom måde.

OG ... og det her er nok den væsentligste grund. Uanset hvilke skriveblokeringshul jeg selv ender i, uanset hvor dødssygt jeg selv synes det er, så giver Om at skrive mig altid lysten til at skrive tilbage.
Jeg kommer i tanke om hvorfor, det er så fedt at skrive, hvorfor man ikke kan lade være, hvis man har det i sig.

Jeg elsker den bog. :-)

Bogen har længe været udsolgt på dansk, og ikke nem at få fat på antikvarisk heller, men jeg kan forstå at Forlaget Hr. Ferdinand er ved at genudgive den, så nu får man mulighed for at få fingre i den.


Forlag: Bogsamleren
ISBN: 87-608-1326-1
Sider: 256
Eget, slidt eksemplar


Ingen kommentarer:

Send en kommentar