tirsdag den 18. marts 2014

Rosens navn - Umberto Eco

Alle kender vel "Rosens Navn". Bogen om den kloge munk William og hans hjælper Adso, der skal opklare nogle mord i et kloster i 1100-tallet.
Den er filmatiseret med Sean Connery i hovedrollen, og har efterhånden nogle år på bagen.

Jeg er også ret ked af at skulle give fortabt på den, men jeg orker den altså simpelthen ikke.

Jeg kan ellers godt lide den. Jeg har læst den før, for mange år siden, og har også set filmen, men ... jeg ved ikke om det skyldes at jeg stadig har hovedet fuld af for mange ting, eller ... men jeg magter simpelthen ikke detaljegraden i bogen.

Der er lange beskrivende passager, mange historiske detaljer, som man faktisk godt kunne være foruden og også lange passager på latin, som man jo ikke forstår.

Det er måske også noget af et spring. Fra Chris Carters letlæste og fantastiske krimier og direkte over i en tungere historisk roman.

Som sagt, det er ellers en god bog, men den kræver noget af sin læser, og den koncentration har jeg desværre ikke for tiden.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar