mandag den 3. februar 2014

De gyldne sporer - Susanne Clod Pedersen

Året er 1415 og Hialmar Gunwardsøn slås til ridder i Søborg Kirke.

Slægtsfejde, turneringsridt, fjendskab og hævn. Voldsomme og uventede begivenheder kaster den unge ridder ud i en hovedkulds flugt mod en større verden.


Jeg havde fået disse bøger (det er en trilogi om ridderen Hjalmar) anbefalet, fordi jeg havde efterlyst historier, der foregik i Europa i 1400-1500 tallet.
Årsagen herfor er selvfølgelig at jeg selv - forhåbentligt på et tidspunkt - får skrevet den roman idé jeg går og tumler med, der netop foregår i den periode.
Jeg kan jo ellers godt lide at læse andre bøger, for netop at se andres tilgang til perioden, "smage" på holdninger, stemning og beskrivelser, men ...

Det er nok fordi jeg har haft stressmonsteret boende i mit hoved her på det sidste, og derfor har haft lidt svært ved at koncentrere mig, men ... jeg kunne simpelthen ikke med sproget i denne roman. Det var meget malerisk og poetisk, men det havde jeg slet ikke hoved til at kunne kapere.

Så den må tilbage til biblioteket.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar