lørdag den 6. april 2013

Plejedatteren - Isfolket 3 - Margit Sandemo

Til Siljes og Tengels store bekymring og sorg kan deres plejedatter Sol ikke falde til ro. Dæmonerne i hendes sind tvinger hende til handlinger, der ofte bringer hende i overhængende fare.
Men altid forsøger hun at skåne sin familie - om end det sker med drastiske midler.

Sol er en usædvanlig smuk kvinde. Sort hår og ravgule øjne. Og ramt som bare fanden. Hun elsker sin familie til døden, men vildskaben og rastløsheden raser i hende og de onde arveanlæg gør det svært for hende.

Hun rejser til København, hvor hendes bror Dag studerer, men kommer hurtigt galt af sted, da hun anklages for hekseri. Hendes flugt fører hende over Sverige, hvor hun for første gang møder andre hekse. De er dog svage og døende, og ensomheden bliver desto større, da det går op for hende at hun er alene om sine kampe.

Da hun vender tilbage til Norge, går der en tid, hvor det går godt, men rastløsheden brænder i hende, og atter kommer hun i myndighedernes søgelys. Hals over hoved flygter hun igen, mens familien frygter det værste derhjemme.


Dette er en af mine absolutte yndlingsbøger i serien, og som alle de otte foregående gange, tudede jeg mig gennem slutningen. Man får virkelig den sympatiske og fandenivoldske Sol under huden. Hendes frustrationer, vildskab, rastløshed og overstrømmende kærlighed mod sin familie springer ud fra siderne, og måske netop derfor berører bogen mig så dybt hver gang.


2 kommentarer:

  1. Er for nyligt startet på serien, og har lige færdiglæst 3. bog. Den er helt klart den bedste indtil videre. Jeg er meget begejstret og glæder mig til at læse videre på serien.

    SvarSlet
  2. Hej Sarah.
    Tak for din kommentar. Du kan roligt glæde dig til resten af serien. Selv om jeg altid har syntes at "Plejedatteren" er blandt de to bedste bøger i serien, så er resten helt sikkert værd at læse.
    Ellers var jeg vel heller ikke startet på den for 9. gang. ;-)

    SvarSlet