søndag den 18. november 2012

Diget - Teddy Vork

Hold da op, denne var svær at kategorisere. Jeg havde puttet den ind under både thriller/horror, magisk realisme og historiske. Men jeg har nu valgt historiske, da den jo foregår i middelalderen, OG er baseret på danske sagn.

Nåh, i dag har jeg vendt sidste side i Teddy Vorks Diget, og sikke en roman! Den kommer til at sidde i mine tanker i lang tid fremover.

Diget handler om drengen Knud, der bor i marsken omkring Ribe i den danske middelalder. Diget, der beskytter bygden mod havet, kræver med mellemrum et offer for sin beskyttelse. Et menneskeoffer.
Der trækkes lod mellem fem drenge, og Knud er den uheldige - eller heldige, der vier sit liv til bygden - der skal begraves levende i diget.

Teddy Vork har her begået et mindre mesterværk i mine øjne. Ikke kun er romanen smukt skrevet og sproget er klart og utrolig stemningsgivende. Som fx denne vending, som jeg er helt tosset med: Da hele salen sov, rev en skygge sig fri af natten.
Smukt, ikke?

Men settingen ... Det er så utrolig svært at skrive en roman, hvor man ikke har nogen reel handling. Det eneste han har, er en drengs tanker og erindringer i sin indelukkede grav. Der er ikke meget at gøre med, og det har utrolig mange begrænsninger.
Derfor er det også desto flottere at han har begået en roman, som man bliver betaget af i den grad. Den er barsk, den er vedkommende, den går under huden på én og er dybt rystende på mange måder.

Jeg vil ikke afsløre mere her, men vil bare give den mine varmeste anbefalinger. Læs den!

Udsnit:
"Åh, Gud, vil du ikke nok hjælpe." Knud foldede hænderne. "Vil du ikke nok."
"Din Gud findes ikke her, knægt. Her hersker De Døde og Gammen," sagde det nærmeste skelet. Et af dets ribben var ved at falde af. Det hang og dinglede, så det klikkede mod de andre knogler hver gang skelettet tog et skridt.
Knud ville rejse sig og løbe ... men der var ingen steder at flygte hen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar