mandag den 15. oktober 2012

De syv dværge - et eventyrligt rod - Kasper Lapp

Jeg er blevet bedt om at anmelde denne bog, og da jeg hørte at det var en debutant fra Mellemgaard, må jeg tilstå at jeg sukkede.
Efterhånden er der røget nogle bøger fra Mellemgaard ned, og desværre har flere af dem været plaget af dårlig korektur og meget svingende kvalitet.

Derfor var jeg også positivt overrasket, da jeg fik denne bog i hånden. Den er blevet trykt i en lækker kvalitet, omslaget er blødt og "namsebart" og illustrationen luftig og passende.

Efterhånden som læsningen skred frem var jeg også glad for at opdage at der denne gang havde været en korrekturlæser til stede, enten det eller også har forfatteren været dygtigere end nogle af de andre bøger jeg har læst fra dem.

Bogen er først og fremmest rettet mod unge og barnlige sjæle, og det kan jeg vist godt regnes under. Der står da også på bagsiden at den er til Børn mellem 5 og 128 år.
5 år er måske i underkanten, for man skal have et godt kendskab til eventyr, før man kan forstå en parodi, men meningen er god nok.

Historien handler om de syv dværge, der lever deres stilfærdige liv efter at Snehvide er blevet gift med prinsen og er flyttet op på slottet.
En dag får de besøg af Merlyn, den store troldmand, der betror dem en meget vigtig opgave (lidt mod sin vilje). Der er kommet rod i eventyrene og det bliver deres opgave at få eventyrene tilbage på ret køl.
Selvfølgelig er der også en skurk, der narrer dværgene til at lave endnu mere rod end oprindeligt, for dværgene har en temmelig uheldig mani til at skabe problemer for sig selv.

Citat fra bogen:
"Hvad er et eventyr?"
Troldmanden stirrede på Pelle med et udtryk af overraskelse og vantro, som havde han spurgt, hvad et hus var, eller en stol, eller måske en hånd." "Spørger du, hvad et eventyr er?" Det var egentlig et mindst ligeså dumt spørgsmål, for det var jo det, Pelle lige havde gjort. "Dette er et eventyr." Merlyn pegede rundt.
Dværgene kiggede rundt og forsøgte at finde ud af, hvad han pegede på.
"I er midt i ét. Den spændende del er godt nok slut. Vi er ved '... og de levede lykkeligt til deres dages ende'-delen, som nok først og fremmest handler om Snehvide og prinsen."

Som sagt var mine forventninger ikke høje, men jeg blev virkelig positivt overrasket over denne bog. Historien glider godt af sted, den er nem at læse og blev også hurtigt slugt af undertegnede. Humoren virker måske sine steder en lille smule tilstræbt (lige som de noter, der var i starten af bogen, men som forfatteren åbenbart også selv glemte), men ikke langt inde i bogen virker det som om forfatteren finder sin egen stemme, og så bliver det meget mere naturligt humoristisk. Flowet bliver også bedre og man læser hele tiden videre for at se hvad dværgene nu rodes ind i.
Jeg læste den på under et døgn, og alene det er jo en anbefaling værd. :-)

Nu er det selvfølgelig nemt at sige, når jeg nu kan læse at der kommer en fortsættelse af denne bog, men jeg tror helt bestemt at vi kommer til at se mere til denne forfatter, da han forstår at formidle en god idé på en letlæst og flydende måde.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar