onsdag den 1. august 2012

Fra Drømmenes Bog - Mikkel Birkegaard

Tja, her kommer mine fine kategorier en smule til kort. Denne roman har jeg lagt ind under historiske romaner, men heldigvis er ikke alle historier lige til at kategorisere.
På bagsiden står En prægtig eventyrroman fra 1840rnes København, inspireret af Jules Verne og Sherlock Holmes.

Og det er ikke langt fra. Smagen er der i hvert fald. Både af Vernes fantastiske rejser ud i det ukendte og af Sherlock Holmes' knivskarpe intellekt.
Hvis jeg skal sige noget kritisk om denne bog, så er det nok netop det med Holmes-delen, der kommer lidt til kort. Den starter fremragende med en episode i starten der er Conan Doyle værdig, men det er desværre det eneste vi ser til det.

Men bortset fra det, synes jeg faktisk at det er en fremragende bog. Det må jeg jo synes, når jeg sådan har læst den på ganske få dage. :-)

Den handler om den unge jeg-fortæller mister sin far ved et mystisk selvmord, og da faren var familiens hovedforsøger følger en social deroute for den stakkels familie. Til sidst bliver de nødt til at bosætte sig uden for voldene, hvor HP ender med at bidrage til husholdningen ved smårapserier og andre svindelnumre.

Det sidste hans far gjorde inden han forlod familien og sit jordeliv, var dog at give HP en bog. Og ikke hvilken som helst bog. Den viser sig at være en adgangsbillet til et bibliotek, der holdes skjult for masserne og i særdeleshed for myndighederne.
HP bliver taget i lære af bogrestauratøren og pantelåner Mortimer Welles, der også har en interesse at finde biblioteket, men da de endelig gør det, viser det sig at være knap så fantastisk endda.
Mikkel Birkegaard skriver let og ubesværet, og det lykkedes ham fint at ramme tonen fra 1800 tallet (som man forestiller sig det).

Det er første gang jeg stifter bekendtskab med forfatteren, men jeg skal have læst mere fra hans hånd.
Næste bog: Margaret Mitchell - Borte med Blæsten


Ingen kommentarer:

Send en kommentar