mandag den 13. august 2012

Borte med blæsten - Bind 1 - Margaret Mitchell

Hvem kender ikke historien om Scarlett O'Hara og Rhett Butler? Eller har hørt om Taras røde jord?
Selv folk, der hverken har læst eller set Borte med blæsten er jo stødt på begreberne, og så må man da sige at man har skabt en klassiker.

Jeg har villet læse den i mange år, men det var først for nylig - i et besøg hos Bogbyen Langeland - at jeg fik stoppet dem i hånden og tog dem med hjem. Så tak til Bogbyen for udlån. :-)


Den findes i utallige udgaver, men jeg læser den i denne firebinds udgave, for jeg fik besked på at den måtte jeg da ikke læse i forkortet udgave. Så jeg har stridt mig igennem adskillige beskrivelser af nøje veludførte måder at tænde lamper eller have aftenandagt på. ;-)
Nu lyder jeg måske en smule ironisk, men jeg synes faktisk den er fremragende.

Den handler selvfølgelig om den snotforkælede pige Scarlett O'Hara, der med sit irske blod er både egenrådig og en kende hidsig. Derudover er hun vant til at få hvad hun vil have, og da hendes barndomsven og ungdoms store kærlighed Ashley Wilkes, forloves med en anden, er hun rasende.

Uvant over sit nederlag får hun kastet sig i armene på den generte Charles Hamilton, og på grund af borgerkrigens udbrud må de giftes i al hast. Kun to måneder efter er hun enke. Og gravid.

Karakteristisk for Scarlett vier hun ikke meget opmærksomhed på den lille Wade, da han først ankommer, og det er da heller ikke meget vi hører om ham i bogen.

Hun bliver indlogeret hos sin tante og Ashleys hustru, der bor alene i et hus i Atlanta. Sammen må de klare sig i borgerkrigens år, og gør tjeneste i krigshospitalerne i byen. Det er dog ikke lige et arbejde, der falder Scarlett naturligt.

Her i Atalanta stifter hun så nærmere bekendtskab til Rhett Butler, blokadebryder og helt helt anderledes end de høflige sydstatsmænd, hun er vant til. Rhett er fandenivoldsk, helt ligeglad med sit rygte og går efter det, han vil have. En absolut vidunderlig karakter, og det er da et under at Scarlett ikke falder for ham, for det gør læserne da med det samme. ;-)

Borgerkrigen går dog ikke så godt for konføderationen i Sydstaterne og efter slaget ved Gettysburg kommer det til en større træfning, hvor Ashley Wilkes tages til fange af yankeerne.

Her slutter bind 1, og jeg glæder mig allerede til næste bind. Jeg havde en eller anden idé om at det ville være pladderromantisk, men ud over de gode beskrivelser af tiden og de usandsynligt snærende normer der var om kvinder på den tid, er den fængende og medrivende.

Jeg har dog lige en biblioteksbog jeg skal have læst ind imellem, så bind 2 må lige vente en omgang.

Næste bog: Libri di Luca - Mikkel Birkegaard

Ingen kommentarer:

Send en kommentar