lørdag den 27. august 2011

Bristepunktet - Birgitte Erhardtsen

Denne bog - lige som Stongehenge Kulten - har en af mine kollegaer lånt mig, fordi det (åbenbart) lige er noget for mig. I det hele taget er jeg vist inde i en stime af læsning af lånte bøger. :)

Nu denne bog Bristepunktet havde jeg aldrig fundet på at læse selv, hvis ikke det havde været for min kollega, der talte meget varmt om den.

Den ER faktisk også bedre end forventet. Måske fordi man selv som kontoransat i en regnskabsafdeling (og tidligere faktisk i en IT-virksomhed) kender alle de begreber som bliver nævnt i bogen.
ER man ikke bekendt med dem, så kunne jeg forestille mig, at det var en tung omgang at læse.

Den handler om IT-boblen. Alle kan vel huske æraen, hvor dot.com virksomhederne eksploderede i værdi til de nåede urealistiske værdier, som aldrig kunne hverken bevises eller realiseres. For mange selskaber var det fiktive tal, der blev jongleret, og i sidste ende brast boblen.

Denne roman handler bl.a. om Mark Johansen - indehaver at en IT-virksomhed - der bliver rådgivet til at omdanne firmaet til en rigtig dot.com virksomhed. Det går lynhurtigt opad med aktierne, men for at indfri målene må der fifles lidt med noget fremdateret fakturering. Da det kommer for en dag, må der findes en syndebuk, og valget falder på deres finansdirektør.

Og så går det ellers derudaf. Der bliver krydsklippet mellem mange forskellige personer, også synsvinkler på personer, der er overflødige, og der skabes både helte og skurke i det danske erhvervsliv.

Den har været sjov at læse. Og også spændende.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar