mandag den 13. juni 2011

Kadaverdoktoren - Lene Kaaberbøl

Endnu en bog i min foretrukne genre: Blandingen mellem historiske romaner og krimier. Jeg læste for nylig en anden i samme blandings-genre (Ariana Franklin - Dødens Herskerinde), som også var meget fængende.

Kadaverdoktoren handler om den kun 20 årige Madeleine Karno, som er datter af en læge, der undersøge de døde. Dette i en tid, hvor retsmedicin kun netop var i sin vorden. Meget utraditionelt lader faderen Madeleine assistere hende, og den ambitiøse pige er ikke i tvivl om at det at blive en hustru, ikke er nok for hende. Hun vil arbejde som de dødes talsrør.

Det hele begynder med en mide i en død ung piges næsebor. Hun døde under mystiske omstændigheder, og mistanken falder straks på det nærliggende klosters lidt anderledes ulvepasser.
Historien ruller derudaf og man bliver som læser ført ved hånden gennem det snirklede plot.

Dette er mit første bekendtskab med Kaaberbøl, og ved googling efterfølgende kan jeg forstå at der kommer flere bøger i serien om Madeleine Karno, hvilket jeg kun kan juble over.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar