fredag den 20. maj 2011

Legetøj - Mikala Rosenkilde

"Legetøj" er en novellesamling af den debuterende forfatter Mikala Rosenkilde, som er en af mine gode bekendte. Det giver mig altid lidt sved på panden at skulle "anmelde" en bog af dem jeg kender, for tænk nu hvis det er noget l*** at de har skrevet ...

På den anden side set vidste jeg godt at der ikke var noget at frygte. Mikala har vundet flere novellekonkurrencer på forfatterforummet Fyldepennen.dk, og jeg kan da også huske at have stemt på novellen "Det tynde forhæng" i den forbindelse.

"Det tynde forhæng" er måske endda stadig min personlige favorit, selv efter at have læst hele hendes samling af gode historier, der er smukt flettet ind i hinanden på mesterligt niveau. Det tangerer næsten Kingsk niveau, hvis jeg tør være så blasfemisk. ;)

Der var mange flere noveller der kunne fremhæves, men fælles for dem alle er de gode personskildringer, de skræmmende og hårrejsende elementer og ikke mindst Mikalas fænomenale evne til at pace en læser så man vender side efter side for at få mer' og mer'!

Og som om det ikke var nok, så læser man den afsluttende novelle (Legetøj), og får tilføjet en yderligere dimension på det sansevrid man har været underlagt.

Godt gået, Mikala. Jeg glæder mig rigtig meget til at se dit næste udspil.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar