lørdag den 4. september 2010

Havet i Theresienstadt - Morten Brask

Denne bog fandt jeg kun fordi jeg vidste at jeg ikke endnu havde læst bøger af en forfatter, der startede med B. Jeps, så nørdet er jeg. :-)

Men det er en vidunderlig bog. Jeg har selv - under en tur til Prag - besøgt Theresienstadt (gudskelov som turist), og det rørte mig at besøge denne bizarre by, der var et helvede for de internerede jøder, samtidig med at de forsøgte at skabe en normalitet med cafeer, skuespil etc.

Tyskerne skulle bruge lejren til propaganda-formål, hvilket blev de danske jøders redning.

Hovedpersonen Daniel Faigel, næsten færdiguddannet læge, deporteres hertil i en alder af 26. På trods af alt det grumme han ser, oplever han også kærligheden, da han møder den tjekkiske Ludmilla.

Med sig i bagagen har han også skeletter i form af en dysfunktionel familie og en uligevægtig mor, der måske (det står ikke beskrevet, men jeg tolker det sådan) blev myrdet af faderen, da hun bliver lige pinlig nok.

Oven i købet skriver Morten Brask ret godt, så jeg skal have tjekket hans øvrige bøger.

Det var en god læseoplevelse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar